Bebis på gym

Nu uppskattar Claudia verkligen att ligga i babygymmet. Jag har hängt en rolig leksak som är både färgglad och lätt att greppa på en nivå så att hon både kan slå till den och ta tag i den - vilket hon anstränger sig mycket för att lyckas göra. Ibland får hon ett rejält grepp om de färgglada pinnarna och släpper inte i första taget. Claudis har också på sistone börjat lyfta huvudet riktigt högt när hon ligger på mage. Kul att hon kan uppskatta det, det märks att hon gillar perspektivet hon får! Fast än så länge orkar hon inte lyfta det tunga huvudet en så lång stund.

Hon har rullat ett par gånger redan, från mage till rygg, även om det varit "olyckshändelser" och inget planerat. Men det är väl så det måste börja för att hon ska inse grejen. Får se när hon börjar öva aktivt på rullningar. Hon kan även rulla från rygg till sidan om hon verkligen vill. Det blir alldeles lagom att flytta över henne från vaggan till spjälsängen om någon vecka eller två samtidigt som Vincent lämnar spjälisen för en vuxensäng.

Ett bebisliv är fyllt av intressanta händelser. Bland annat dreggel. Det dregglas mycket numera, så lilltjejen får oftast dras med en dreggellapp om halsen (som kan bli sjöblöt). Hon tuggar gärna på saker om hon får chansen, gärna våra fingrar eller hennes egna händer. Det kliar visst i den lilla munnen. Även bebisleksaker kan hon stoppa in i munnen om hon får grepp om en sådan. Hon släpper fortfarande ofta, men får ett allt mer bestämt tag.



Om en vecka är det fest! Jag pysslar en hel del inför Claudias välkomstceremoni, och än är det mycket kvar att fixa. Känner mig lite smått förvirrad (eller ja, rätt mycket förvirrad) även om det klarnar allt mer. Idag har jag och Lasse varit till CityGross för att köpa lite allt möjligt i matväg, och imorgon beställer Lasse huvudmaten. Och jag fixar med släktträd, presenter, välkomstalbum, gudförälderbevis, tipspromenad och jag vet inte allt vad som står på att-göra-listan. I veckan blir det dessutom tårtmakeri, de stunder jag inte är själv med barnen.

Bäst att sova så jag orkar upp till en ny fixar-dag. Pieter är ledig imorgon som tur är. Kaaanske att jag kan få en gnutta sovmorgon - om snoozen fungerar på Claudia vill säga.



kommentarer
av: Sandra - matte till Ludde

Ooohh mycket att stå i men du fixar det! :) vad söt Claudia är och kul att hon börjar förstå att det faktiskt är spännande att lyfta nacken ;) Vi ska också flytta över Molly till spjälsängen om någon vecka eller så fort vi köpt en babyvakt. Hon får flytta in i eget rum på en gång. Både spännande och nervöst - hon växer för fort! Molly har kommit på att det är roligt att snurra runt på rygg i gymmet, står väl inte på förens jag hittar henne utanför gymmet :P

2010-08-30 @ 00:12:10
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Sandra - mamma till Molly

Ooohh mycket att stå i men du fixar det! :) vad söt Claudia är och kul att hon börjar förstå att det faktiskt är spännande att lyfta nacken ;) Vi ska också flytta över Molly till spjälsängen om någon vecka eller så fort vi köpt en babyvakt. Hon får flytta in i eget rum på en gång. Både spännande och nervöst - hon växer för fort! Molly har kommit på att det är roligt att snurra runt på rygg i gymmet, står väl inte på förens jag hittar henne utanför gymmet :P

2010-08-30 @ 00:12:40
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Sandra - mamma till Molly

Hihi, sorry för två lika kommentarer. Tröck på stopp på första då jag såg att jag skrivit "Sandra - matte till Ludde" när det skulle stå "mamma till Molly" men på nå vis blev båda med :)

2010-08-30 @ 00:26:11
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Cissi

Sötare och sötare för varje dag :-) Hon ser verkligen inte ut som en nyföding längre!

2010-08-30 @ 00:26:26
av: Emma H

Sandra: Visst är det roligt och lite läskigt på samma gång när de växer och upptäcker nya saker! Flytta till eget rum kan ju kännas som en stor grej, men det blir säkert jättebra. Man får ju som sagt anpassa sig efter de resurser man har. Jag längtar lite smått efter hus, det skulle vara så skönt med gott om plats och dessutom en gräsmatta för Vincent att röja runt på. Får se när vi lyckas med våra husplaner.



Cissi: Nej nu känns hon verkligen inte som en nyföding längre, hon är en riktig liten bebis. Så roligt så (även om nyfödda är charmiga på sitt lite smått ansträngande sätt, haha)!

2010-08-30 @ 16:09:31
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0