projekt : må bra

Idag startar jag en ny kategori av inlägg, om vägen till ett hälsosammare jag - kroppen, träningen, orken (eller bristen på), maten, godissuget och motivationen. Det kommer inte bli tal om att banta eftersom jag ammar. Däremot är det ohållbart att fortsätta som jag gjort. Jag måste sluta med godis, äta bra och börja träna. Jag har redan smygstartat. Det konstanta godisintaget var det slut med för några veckor sedan, och jag har testat det nya gymmet jag går på några gånger redan. Idag hade jag introduktion, fick ett program (som ska utökas om några veckor) och råd och tips om träningen.

Jag har mjukstartat och håller fortfarande på att trappa ner. Vi kör "max en kaka om dagen" här hemma tills kakorna i burken är slut, sedan blir det noll. Tillåtet kommer därefter enbart vara ett lite mörk choklad (minst 80%) till kaffet. Andra saker som ska till är mindre portioner, bättre mat, mer grönsaker. När det gäller träning är målet att lyckas gå 3 ggr/vecka. Pga Pieters jobb är det svårt med regelbundenheten, men jag hoppas det lyckas. Efter vår stora 100-årsfest 4 september börjar allvaret.

Jag gör den här satsningen offentlig via bloggen eftersom jag behöver peppning. Det är svårare att fuska om fler vet om vad jag är ute efter. Därför har jag också tagit mått och ställt mig på vågen idag, startdagen.


Än så länge födde jag barn rätt nyss, men jag kan inte leva på den undanflykten hur länge som helst. Efter graviditeten med Vincent (då jag gick upp 25 kg) gick jag ner utan ansträngning, om än lite långsamt, men fastnade på +7 kg. Andra graviditeten tangerade samma vikt som första - 100 kg (vilket jag mest tycker är lite roligt, jag har ingen allvarlig viktnoja), men nergången har hittills varit ännu segare. Därför krävs det hårda tag. Lagom hårda som sagt, pga amningen, men för en godisälskare som jag som dessutom tycker det är urtråkigt att träna måste det bli tufft.

Mina mål är lite luddiga än så länge (jag ska försöka specificera dem framöver) men de inkluderar:
  • en vikt och kropp jag trivs med
  • mycket mer ork och bra kondition
  • en hälsosam relation till godsaker
  • en träningstakt som jag inte tappar hela tiden
Önska mig lycka till! Och jag blir bara glad för alla tips och råd och uppbackning jag kan få!



kommentarer
av: Sandra

Härligt Emma! Nu blev jag peppad! Efter dopet tänkte jag börja lite smått :)

2010-08-19 @ 23:12:09
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Isabell

Kanonbra, jag tror på dig! Pepp pepp pepp! : )



Lycka till!

2010-08-20 @ 06:46:24
URL: http://bellatrixofix.blogg.se/
av: Shara

Heja! :D

Jag har också nyligen börjat ta tag i min hälsa och har börjat med morgonpromenader (har varit ute 11 av 12 dagar sen jag startade!) samt har infört lördagsgodis och fikabrödsstopp. Vi får peppa varandra kanske? :)

2010-08-20 @ 09:30:32
av: Annette Henning

Lycka till lilla dotter! Bra initiativ! Säg till om jag kan bistå på något vis, kanske barnvakt ibland när du ska till gymmet och Pieter jobbar? Inväntar tålmodigt ett liknande hälsoryck hos mig själv. Ibland tar jag förstås stavarna och går till stan på morgonen, buss till jobbet. Men ... det tar en TIMME till jobbet istället för 20 minuter med bil!!!



Annette

2010-08-20 @ 12:33:24
av: Emma H

Tack för peppningen! Det är välbehövligt, och kommer bli ännu mer framöver. Men idag var jag på gymmet igen, skönt att ha det gjort redan på morgonen.



Sandra och Shara: Ja vi får peppa varandra, ju fler som kör på med träning och hälsa desto bättre!



Annette: Tack! Visst är det riktigt segt att komma igång, det är det värsta. Och minsta lilla paus blir oftast jättelång. De har barnpassning från ett år på gymmet, så om Vincent är där kanske du kan ta Claudia någon timme. Skulle ju vara kanon!

2010-08-20 @ 12:57:34
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Sigrid

Bra idé! Jag kanske skulle haka på! Inte så mycket för vikten som för ryggontet och orken, även om jag gärna tappar 4-5 kg till och snart helammar jag inte längre och då kommer jag gå upp om jag fortsätter som jag gör nu.

2010-08-20 @ 13:03:54
URL: http://sigrida.blogg.se/
av: Maria Adolfsson

Lycka till Emma!! Blir spännande att läsa, och kanske kan använda lite till egen inspiration när det är dags att gå ner gravidkilon till våren :)

2010-08-20 @ 13:36:12
av: Linnet looh

Lycka till Emma, jag är på att laga nyttig mat och träna any time! Förhoppningsvis ska inte min flåshurtighet göra dig anti heller, håller tummarna. Kram!

2010-08-20 @ 21:34:07
av: Emma H

Sigrid: Ja haka på! Orken ja, känns nästan som det viktigaste. Det är hopplöst skitigt att vara så slut när man har två små underbara barn man vill umgås med så mycket man bara kan... och orkar.



Maria: Neeej vad säger du, vad roligt!!! =D Grattis!



Linnea: Grymt! =) Maten vi lagade häromdagen var ju supergod, och med frukten på det - yum! Jag tränade i morse men tänkte det var för tidigt för dig, hehe. ;) Nästa gång blir måndag hoppas jag, you'll hear from me!

2010-08-20 @ 21:55:34
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Cissi

30:e augusti, då är jag på!

av: Emma H

Perfekt Cissi! =)

2010-08-21 @ 11:56:57
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Sanna Hagert

Åh vad duktig du är! Jag skulle behöva det samma för mitt eget välmående. Lycka till! Det kommer nog gå jättebra även om det är tufft.

2010-08-21 @ 13:39:22
URL: http://sannahagert.blogspot.com/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0