Hon vinkade!

Lite då och då har jag och Vincent övat på att vinka med Claudia. Vi har sagt "Kan du vinka, Claudia?" och vinkat till henne (Vincent har glatt hakat på mina planer). Och ibland har det sett ut som hon försökt härma. Idag var det tydligt att hon lärt sig! Claudia var hos mig, Pieter några meter bort och vinkade glatt till henne. Hon for direkt upp med armen i vädret och vinkade så där riktigt ordentligt handledsvink! Och hon gjorde det fler gånger när vi testade, både när vi frågade "kan du vinka?" och när vi helt tyst vinkade till henne. Så, idag 16:e noterar vi "kan vinka" i intresseboken. Stora framsteg här hemma, hihi.

Claudia har haft en lite motvillig mage den senaste månaden. Varit förstoppad vid ett par tillfällen, och vid senaste BVC-besöket fick vi råden att ge mycket vatten till maten + ge henne laktulos (som ska hålla magen i trim). Det verkar ha fungerat för nu fungerar då magen som den ska. Skönt det eftersom jag börjar jobba (50%) om mindre än en månad. Då måste hon kunna klara sig på annat än bara amma. I alla fall, vi fick även en ny BVC-tid rätt snart för att kolla upp att allt fungerade, bara två veckor senare. Och det var idag. Så Claido har varit på vägning och mätning idag igen. Hon har ätit upp sig rätt bra nu när magen fungerar som den ska, 440 g på två veckor = inte illa!

kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Heja Cludis, nu får du lära Molly att vinka! ;)

Skönt att magen är bättre!

vi ska till bvc igen på onsdag och har också gått tätt, vi var där förra veckan och tog spruta, och vägde och mätte och gången innan det var det två veckor så vi har gått tätt men kul att göra det! :D

2010-12-16 @ 23:40:43
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Theres

Oj, då måste han ha varit ganska tidig? :) Signe kommer nog inte att ha tagit sig så långt då. Hon har precis börjat öva på att ta sig fram på allvar men åker mest bakåt och snurrar runt :P Jag kommer gärna och ser på filmerna! Det måste vara skumt för dig att se det nu när han är så stor. Vilken enorm utveckling han har genomgått!



Och jag tar gärna med er ut i skogen :) Jag äääälskar verkligen att plocka svamp och bär. Det är som sagt ren terapi för mig. Om någon vill följa med är det ännu roligare! Patrik är inte direkt någon naturmänniska tyvärr.



Säg till när du kan och vill ses så kan jag komma och se på filmerna :D

2010-12-17 @ 08:51:35
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres
av: Lisa - mamma till Knut

Åå vad kul att hon kan vinka :D det har jag inte ens tänkt på att lära Knut! Det kanske man ska börja med :D



Hihi visst är han söt när han har rumpan i vädret :D hoppas att det går fort nu tills han tar sig framåt :D han blir så sur nu när han inte tar sig framåt ;)



Knut älskar den där purjolöksfisken, så kör på den :D vilka laxvarianter kör ni? Jag har testat en då jag kokat lax med morot och lagerblad (har jag för mig att jag gjorde), den går väl ner. Men skulle vilja testa en till variant :)



Jag kör två köttfärsvarianter på Knut och båda funkar. Ena är vitlöksköttfärs och andra köttfärssås gjord på krossade tomater.



Vitlöksköttfärs:

400 gram köttfärs

1-2 st vitlökar

4-8 st svartpepparkorn

2-3 st lagerblad



Koka upp vatten i en kastrull, sätt i köttfärsen.

Mosa köttfärsen med en gaffel och koka några minuter tills köttfärsen blir helt grå.

Sila bort vattnet, svartpepparkornen och lagerbladen.

Mixa med stavmixer.

Smaksätt köttfärsen med pressad vitlök.



Sås:

2 dl buljong från spadet

2 dl standardmjölk

4 tsk maizenamjöl

2 tsk flytande margarin



Smält margarinet i en kastrull, tillsätt under omrörning mjölet.

Tillsätt sen buljongen och mjölken.

Sjud på svag värme ca 3 minuter.

Blanda såsen med köttfärsen.



Servera till tex potatismos eller rotmos och någon grönsakspuré, tex broccoli!



Köttfärssås:

2 dl krossade tomater

2 dl vatten

Valfria kryddor t ex basilika och oregano

1 morot

1/2 lök (beroende på om barnets mage klarar lök, jag har inte använt lök än, men nästa sats jag gör kommer jag riva i lite.)

300 g nötfärs

lagerblad

svartpepparkorn



Blanda tomat,vatten och kryddor och koka upp.

Skiva moroten och riv löken.

Tillsätt köttfärsen lite i taget.

Tillsätt morot och lök. Låt koka 5-10 min.

Mixa alltihop.



Man kan koka pasta och mixa ner den i köttfärsen, har inte gjor det ännu. Men funderar på att göra det nästa omgång :)



Lagar du all mat själv åt Claudia?

2010-12-17 @ 15:03:42
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0