Sinterklaas

I söndags var det femte december, alltså Sint Nikolaas - Sinterklaas. Morgonen spenderade jag och Annette (=min mamma) på den superba julmarknaden vid Falu gruva. Resten av dagen ägnades åt Pieters sida av familjen, och Sinterklaasfirande. Jag började med ett långt hett bad för att tina upp från det vintervackra och kyliga marknadsbesöket, medan barnen sov lunch. Strax dök Pieters bror Frank med flickvän Karro upp och sedan plingade det på dörren, någon kastade in pepernoten och vi kilade till dörren. Ingen där, men något hade lämnad flera säckar fulla med paket. Kvällen kunde börja!

Paketöppning varvades med glögg och gevulde spekulaas och musik och pepernoten och surpriser - i år i form av dikter (ett måste på sinterklaas) och paketjakt runt i huset. När barnen blir större kommer nog surpriserna bli mer avancerade gissar jag, och mer fantasifulla. Det ska bli roligt!

När pakethögen tagit slut åt vi en god middag tillsammans innan alla åkte hem till sitt. Lite mättare och lite gladare. =) Igår (måndag) skruvade vi ihop Claudias största present - en triptrap! Så nu har barnen varsin, super! Vincents gamla orange båge och sits passade fint till Claudias svarta stol. Så nu kan hon också sitta med vid bordet när vi äter. Det var helt klart på tiden.
Ikväll har jag har invigt min fina nya bakbunke (gjort brownies med vit choklad och pepparkaksdeg... blir nog farligt gott skulle jag tro). Vincent har lekt med lera han fick, och bläddrat många gånger i sin bok med konstiga bilar. Pieter har studerat sina nya böcker, och så har vi kollat lite på min Rolling Stones-film.

Här hemma är det annars rätt förkylt, på alla håll. Lite kämpigt när det bara fortsätter, men det är väl inte så mycket annat att vänta med ett dagisbarn i familjen. Nu är det bäst att jag försöker stänga ner så att jag kommer i säng i hyfsad tid. Måste upp tidigt imorgon eftersom Pieter jobbar. Slitigt för en sån som mig som gillar sovmorgnar mer än allt. Gääääsp...

kommentarer
av: Isabell

Vad mysigt ert firande lät! Långt mer än vad min familj har firat. Kanske har mamma "försvenskat" det åt oss barn? Jag ska prata med henne och höra. Intressant. En annan sak är att vi firar det den 6:e december. så det kanske inte ens är samma tradition. Eller så är det som du sade, att holländare helt enkelt gör en större grej av det än Tyskar. : )

2010-12-10 @ 07:29:05
URL: http://bellatrixofix.blogg.se/
av: Emma H

Ja jag tror att holländare firar mycket mer än vad tyskar gör. Och så firar de "aftonen" till skillnad från tyskarna, precis som vi firar julafton när andra firar juldagen. Samtidigt är det troligt att traditionerna blir lite försvenskade om man bor här länge. Det är säkert Pieters familjs också. Du får höra med din mamma, kan ju vara kul att höra hur hon firade när hon var barn!

2010-12-13 @ 21:54:55
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0