En grön röst

På söndag är det val. Nu avgörs det vilken framtid vi vill ha, vilken väg vi ska vandra de närmsta åren. Och jag blir mörkrädd. Inte bara för att Sverigedemokraterna ser ut att komma in i riksdagen (det är ofattbart skrämmande att så många människor kan rösta på ett parti med djupa rötter i nazismen), utan även för att Alliansen har ett obehagligt övertag inför valdagen. Alliansen som med sin politik tvingar sjuka att jobba, försämrar för kreativa människor men får storföretagen att jubla, gör rika rikare och fattiga fattigare, utesluter och ökar klyftorna, och gör det obotligt svårt att komma tillrätta med klimatproblemen.

Jag är kvinna, mamma, småföretagare, landsortsbo. Aldrig att jag röstar höger. Jag vill att mina barn ska växa upp i en värld där de inte pressas in i någon färdig mall, där de inte trycks ner i skorna redan innan de kommit ur skolan. Jag vill att de ska bli sedda och att deras tankar och idéer tas till vara. Jag vill att deras liv ska vara rika och fyllda av möjligheter, och att världen runt dem är frisk och full av liv.

Jag röstar för frihet, och frihet för mig är ett samhälle där alla har samma möjligheter. Där sjukvården är för alla, där lärartätheten i förskolor och skolor är så hög att alla barn blir sedda. Ett samhälle som inte sliter ut, utan istället hyllar människors kreativitet, företagande och livskraft. Som är hållbart, mänskligt och inte går med skygglappar. Det här är grön politik (och då snackar vi inte om det mörkblå centern).

Om du inte håller med mig, argumentera! Gå för allt i världen inte och rösta på söndag på en politik du inte själv kan försvara med vettiga argument. Släng inte bort din röst utan att reflektera över konsekvenserna. Och förblindas inte av att du ogillar någon specifik politiker eller en enstaka punkt i ett partiprogram. Se helheten! Tänk! Och sedan rösta!

Några länkar att kolla in, varsågoda:

Stellan Skarsgårds tal

Moderaternas ställningstaganden genom åren (och mer)

"Jag och min man är trötta på att vara alliansens älsklingar" - av Eva Broms

"Sveket" (från bloggen Klamydiabrevet)

Elva skäl till varför du inte ska rösta borgerligt (i siffror)

"Maria Wetterstrand kickar rumpa!"


Och härmed är mitt politiska valtal avslutat. Jag röstar på de Gröna på söndag, och håller alla tummar jag kan uppbringa för att så många av er som möjligt också gör det. För livet, framtiden och för våra barn! På måndag återgår jag till att vara en alldeles vanlig, trevlig och lagom opolitisk familjebloggare.





kommentarer
av: Elin

Det är roligt att läsa dett inlägg och instämme exakt i vad du säger och rösta för samma självklara värden, men på andra sidan.



Framförallt detta stycke "Jag vill att mina barn ska växa upp i en värld där de inte pressas in i någon färdig mall, där de inte trycks ner i skorna redan innan de kommit ur skolan. " gör det självklart för mig att rösta höger. För att man ska ta tillvara på människor olikheter och inte trycka ner alla i samma mall, vilket är varumärket för sossarna och vänstern. Alla människor är inte lika, men alla har samma värde! Därför röstar jag självklart höger :-)



Men du har haft en imponerande kampanj, synd att inte du är nästa språkrör...



/Elin

2010-09-19 @ 12:54:26
av: Emma H

Elin: Vad tråkigt att du har den skeva bilden.



En grön politik vill ändra värderingar om vad som är normen i samhället, vill att alla ska ha samma rättigheter. Invandrare, kvinnor och låginkomstagare ska ha samma möjligheter som svenskfödda, män och höginkomsttagare. Vi ska ALLA kunna välja bra sjukvård, bra skolor, bra äldreomsorg - inte bara den som har pengar. Dessutom ska vi kunna göra personliga val efter våra intressen - olika pedagogiker i skolan och olika sätt att leva våra liv, så länge det är på ett respektfullt sätt. Grön politik ger alla barn rätten till att skapa sig en egen världsbild, rätten till båda sina föräldrar, rätten att bli sedda, och rätten att få styra över sina liv.



En blå politik utesluter människor, cementerar gamla förlegade normer och BEGRÄNSAR människors möjligheter! Med högerns politik pressas ungdomar i skolan in i val de inte senare kan ändra. Betygshets ska råda istället för kunskapstörst. Barns rättigheter glöms bort (genom att t ex tillåta extremreligiösa förskolor, eller genom att neka dem rätten till sina pappor). Människor blir utbrända i högerns högpresterarsamhälle, och sedan slängda på sophögen.



Jag blir så ledsen när människor (som du då, kanske) vill ha en bra värld men har helt fel bild av hur man når dit.



Och jag är uppriktigt förbannad på att Alliansen troligtvis vinner det här valet på målsnöret och fortsätter att skapa ett Sverige med tydlig elit, där privatiseringar görs på fel sätt och skattesänskningar på fel saker. Där vård, skola, omsorg (de tre stora) utarmas och bantas ner till en nivå som verkligen inte är acceptabel.



Snälla, rösta inte höger...

2010-09-19 @ 15:36:49
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0