Gårdagskvällens resultat

Igår kväll sydde jag för glatta livet, när barnen var nattade och sambon stuckit ut för att springa. Kantband är grymt svårt har jag insett, blir liksom aldrig riktigt bra (iofs första gången jag kantar så här mycket, och bara andra gången totalt). Men i stort blev jag riktigt nöjd. Det är så roligt att sy när man så snabbt får resultat! En tårta tar bra mycket längre tid, bara som jämförelse.

Det jag har sytt är alltså - ett par hängslebyxor åt Claudia! Efter ett mönster ur boken "Sy till barnen 0-4 år" (längst ner till vänster i det här inlägget) som jag fått av min mamma. Byxorna är rätt stora men tack vare muddarna (som jag la till själv eftersom jag gillar muddar så mycket) kan hon ha dem ändå, lilltjejen.



Muddarna sydde jag helt rätt den här gången, listade ut hur man får skarven på insidan - inuti mudden alltså, vilket jag inte hade på de två paren byxor jag sytt tidigare (Vincents bruna & Claudias blå). Där hamnade skarvarna in mot benen. Tur att man blir visare av sina erfarenheter.

Knapphål har jag heller aldrig gjort förut, och de blev väl sådär. Fast förhoppningsvis håller de ihop i alla fall. Och sen insåg jag ju efter att tyget redan var utklippt att det är uppochner, fast det gör inte så mycket i det här fallet. Inget man direkt tänker på.

Tips om hur man syr snygga kantband mottages mycket tacksamt. Eller en privatkurs! =) Nästa projekt blir nog en solhatt åt den lilla kanske, eller en klänning. Möjligtvis hängsleshorts åt Vincent, kanske ett linne. Vi får se.



Jag och barnen imorse när Vincent var på väg mot dagis med Pieter och Claudia hade manekängat klart framför min kamera.


kommentarer
av: Sigrid

Susanna (Tvilling11 på vmb, stromming.blogspot.com) syr ju barnkläder proffessionellt, hon kan säkert dela med sig av några knep :)

Grymt snyggt iaf, det är så himla fint med ljusgrönt och rosa! Jag är lite Svanteskadad och blir chockad över att hon kan ha den storleken (även om de var stora på'na) tills jag kommer på att det visst är normalt att ha strl 80 mellan 9-12 mån, hehe.. Jag älskar egentligen att sy och vill gärna sy barnkläder, men det känns som att man behöver ha overlock för det, eller har du vanlig maskin?

2011-04-19 @ 15:47:52
URL: http://sigrida.blogg.se/
av: Malin

Snyggt! Dags att ta beställningar snart? ;)

2011-04-19 @ 17:09:13
URL: http://mandarinklyfta.se
av: Karinottilia

Looking good! Fina färgkombinationer. Att sy kantband är inte lätt. men som med det mesta så ger övning färdighet. Så på´t igen!

2011-04-19 @ 22:12:24
URL: http://www.karinottilia.se
av: Elin S

Superfina! Jag är mäkta imponerad (bara att du litsade ut mönstret är ju en bedrift)!

2011-04-20 @ 11:47:14
av: Grynet

Shit va duktig du är. Jag önskar verkligen att jag hade tid och tålamod att slöjda så fina saker!

2011-04-20 @ 12:28:32
URL: http://krokovankan.wordpress.com
av: Grynet

Shit va duktig du är. Jag önskar verkligen att jag hade tid och tålamod att slöjda så fina saker!

2011-04-20 @ 12:30:35
URL: http://krokovankan.wordpress.com
av: Lotta

Wow - så fina byxor! Verkligen imponerad - önskar jag hade mönstret :)

2011-04-20 @ 14:28:07
av: Emma H

Tack för alla snälla kommentarer, glad jag blir! =D

2011-04-20 @ 16:25:59
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0