LCHF, kilon och påskpaus

I tre veckor har jag ätit enligt LCHF, GI, Atkins eller vad man nu vill kalla det - väldigt kolhydratfattig kost. Det innebär inga mackor (och jag älskar mackor), ingen potatis/pasta/ris, inga godsaker. Det är skittråkigt. Fördelen är att jag får äta, bara jag håller mig ifrån det där. Naturella cashewnötter är gott! Jag fuskade på Vincents födelsedagskalas och åt en bit tårta både på lördagen och söndagen, annars har jag varit duktig.

Jag har inte hunnit träna så mycket som jag skulle vilja (eller ja, som jag borde, vill vill jag väl inte för det är sååå tråkigt att träna) men det har ändå blivit några vändor till gymet, bl a två gånger på Body Combat som jag tycker är förhållandevis roligt.

Resultatet nu då: Ner ca 4 kg från 86 till 82, vilket betyder att jag ligger på samma vikt som jag hade när jag blev gravid med Claudia. Helt ok resultat. Målet är (nu) 75 kg, dvs vikten jag hade när jag blev gravid med Vincent. Så det är en bit kvar.

Men nu blir det paus i dieten för nu är det PÅSK! Om jag inte har något att se fram emot så har jag riktigt svårt att hålla någon typ av vettig kost. Så nu tänker jag äta både påskgodis och påsktårtor och smarrig påskmat. En bra grej med den är visserligen att det är mycket ägg och lax, dvs bra mat utifrån LCHF-tänket. Och jag ska försöka vara måttlig, inte proppa i mig av godiset utan äta lugnt och städat.

På tisdag blir det återgång till dieten. Så då kommer jag bli sur igen, för det är vad jag känner mig när jag inte får äta ens en ljuvlig liten smörgås. Sur och arg och ilsken. För att jag inte får äta något gott över huvud taget (som det känns). Men i påsk kommer jag vara sprudlande. Eller Emmavarianten av sprudlande för just det ordet har nog aldrig passat in på mig. Det ska bli sååå gott, yum!

Det förresten roligt när man kommer hem från jobbet och hittar nya kort i kameran! Så här kul har de det hemma när morsan sliter på jobbet:



I eftermiddag ska jag måla fräknar på barnens kinder, ta på dem varsit huckle och dra med dem till öppna förskolan på Familjecentralen, och efter det hämtar mamma/mormor upp oss och så kör vi ut till Sågmyra. Ska kika runt lite och bl a se om jag kan hitta en vårjacka åt Claudia. Barnbutiken Calimero som ligger där har nämligen Villervalla-outlet. Fina grejer det.

kommentarer
av: Therese, Henry & Charlie

Haha, stackars kissen som råkade ut för hatt-tricket! ;) (okej, den var dålig, haha)



Jag körde LCHF i höstas/vintras en sväng. Det var en bra metod så, hittade lite recept på brödvarianter, så kika på bloggen under LCHF så hittar du dom. Men sen tröttnade jag på att alltid göra egen mat till mig, och vanlig till dom andra. Så jag slutade. Plus att det är ju GOTT med potatis, pasta och ris :) Men jag brukar försöka ta lite mindre av den delen nu, och mer grönsaker istället. Men nu när färskpotatisen är i antågande, så kommer det bli svårt. Men ja, nu kör jag inget alls, jag kör lite på "jag orkar inte bry mig" stilen nu ett tag, tills jag orkar bry mig igen... typ.



Glad Påsk! Och passa på att mumsa! NutellaPralinerna får du passa på att göra! :)

kram

2011-04-21 @ 12:19:32
URL: http://www.minunderbaravarld.blogspot.com
av: Elin

Så duktig du är som kan hålla dig ifrån kolhydrater, jag tror att jag är mackor och chipsberoende för jag klarar bara några dagar varje gång jag ska vara nyttig, sen är jag tillbaka i samma gamla vanor igen. Har du något favoritrecept som du äter nu när du äter utan kolhydrater? Jag måste säga att hängselbyxorna du sydde också var så himla söta, varje gång jag ser någon som syr egna barnkläder tänker jag att jag ska försöka, men än har inte tiden dykt upp :) Sen tror jag aldrig att jag kommentarade ditt inlägg om den fina tårtan du gjorde för några veckor sedan, jag blev sjukt imponerad! Trevlig påsk på er, kram

2011-04-21 @ 22:02:30
URL: http://elinochalva.blogg.se/
av: Gammalmormor Maj-Britt

Garttis Emma till viktminskningen,jätteduktigt av dig och lycka till med fortsättningen!

Men nu blir det en paus över påskhelgen så därför önskar jag hela familjen en riktigt GLAD PÅSK och en stor kram från gammalmormor i Göteborg!

2011-04-22 @ 00:25:23
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0