Byxor sydda, i väntan på klänning

Jag har tänkt försöka mig på att sy en omlottklänning ur den gamla fina syboken som jag ärvt av min mamma. En bekant till mig har sytt en hel radda ur den boken på sistone och de ser så trevliga ut. =) I förrgår kväll när jag lagt mig i sängen kunde jag knappt somna, var bara så sugen på att sätta mig vid symaskinen istället. För då bestämde jag att det ska bli en omlottklänning av rådjurstyget, och att jag ska sy ett par byxor/leggings till med långa muddar i samma tyg.

Igår kväll fanns inte tiden till att sy en hel klänning så jag började med byxorna. Ritade ett rätt hastigt mönster själv genom att kolla på och rita av ett par av Claudias byxor som jag ville efterlikna på ett ungefär. Så här blev resultatet:


Vad kul det är att man kan sy ett helt klädesplagg på en liten kväll! Jag vill sy meeer! Ska se om jag lyckas tyda mönstret till klänningen nu då, och så är jag nyfiken på hur den kommer matcha byxorna men det blir nog finfint. Dessutom vill jag testa att sy en mössa. Hade planer på det redan i våras men sedan kom liksom sommaren emellan. Men jag hittade ett bra mönster med beskrivning idag så när som helst blir det nog mössömnad.

kommentarer
av: Mikaela

byxorna blev ju toppen ju!! jag har försökt freestyla kläder men det går bara åt skogen. dina blev ju skitfina!! spännande o se klänningen sen!!! // en bekant ;)

av: elisabeth henning

Hej!

Jätte fina byxor! Vad duktig du är.Minns hur roligt det var att sy till barnen( dina kusiner) när de var små. Hade sådant behov att göra något bestående! Allt det andra, baka, städa , laga mat , var ju samma hela tiden och behövde göras om och om igen!Det man sytt finns ju kvar! Så unna dig detta roliga!

Kram Issa

2011-08-23 @ 18:55:26
av: Sigrid

Hur gör du när materialet är så stretchigt? Jag har knappt sytt sen högstadiet mer än lagat saker, så jag minns inte riktigt.. Har man stretchig tråd? Eller hur funkar det? För du har bara "vanlig" maskin va?

2011-10-29 @ 16:05:19
URL: http://sigrida.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0