Dotter på ett år och ett halvt

Tredje december idag och Claudias ettochetthalvtårsdag. Vi har inte firat så mycket, mer än att jag satte på henne en fin klänning på eftermiddagen, och att hon fick ett litet paket av mormor och morfar med en bok i. Jag tittade nyss på film från när Vincent blev 1,5 och det var nästan ett riktigt kalas då. Första barnet, första barnbarnet. =) Tvåan får mindre men ändå mycket. Mycket kärlek.


Hur sammanfattar man ett barn? Ja det går ju inte. Men ändå. Det här en mycket bestämd liten donna. Hon vet vad hon vill och blir en liten blöt pöl på golvet om något går fel. Hon har alla humör, kan kikna av busigt skratt eller skrika av ursinnig ilska. Hon leker gärna med storebror, men kan också sitta själv långa stunder och pyssla. Lego, briotåg, dockor, bilar, det mesta upptar henne. På dagis säger de att hon är harmonisk och bara leker och leker.

Språket utvecklas i en farlig fart sedan ett par månader tillbaka. Det kommer många nya ord varje dag, hon härmar och försöker, och här och där kommer treordsmeningar som "titta dä mamma" eller "doddan itta tojen" (dockan sitta stolen). Min favorit just nu är ett ord hon just kommit på: "BAMM!" som betyder kram. Hon ropar bamm och slår upp armarna och anfaller mig med en stor härlig kram. Det är glädje om något.


Vi bakade pepparkakor idag hos mina föräldrar, världens godaste pepparkakor som vanligt. Min gammelmormor Daisys. Och båda barnen hann med minst ett klädbyte, haha.

Claudia igen då, hennes sömn är i princip oförändrad, dvs hon somnar bra men vaknar mitt i inatten och ger sig inte förrän hon får sova hos oss. Hon äter dåligt men älskar fortfarande bananer (kan man växa upp på enbart banan?). Dansa är roligt och spelas det musik på tvn eller stereon och den tar slut så protesterar hon med ett "Meeeja!"

Imorgon blir det julmarknad och Sinterklaasfirande för hela slanten. Bäst jag avlöser Pieter med paketinslagningen. Sömn har det blivit otroligt lite av på sistone, så jag skulle verkligen behöva möta kudden snart. Gääääsp.

kommentarer
av: Lina G

Grattis Claudia på halvårsdagen!!! (i efterskott)



Vad fort det går, tänk snart står vi med varsin 4- och 2-åring, vilket i alla fall för mig känns lite knasigt, jag menar var det inte igår de var bebisar hela högen? ^^



Elicia är uppfödd på bananer hon med, så visst går det :) och liiite annat med förstås



Kramar Lina

2011-12-04 @ 07:12:52
URL: http://linaskaos.wordpress.com

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0