Utekatten

Vår katt Aries har levt sitt fyra och ett halvtåriga liv som innekatt. Nu väntar andra bullar. Det är ohållbart att ha henne inne när vi bor i hus och vill kunna leva normalt, med dörrar och fönster öppna och barn som springer ut och in. Alltså ska hon bli utekatt. 

Sedan vi flyttade in för snart två veckor sedan har hon fått öva på att vara ute. Dels med sele, fastbunden eller att vi gått runt med henne. Hon har även fått gå löst lite grann med följeslagare. Idag när hon smet ut så bestämde vi oss för att låta henne gå. Och så höll vi tummarna.



Dörrarna både fram och bak stod öppna. Tre timmar var hon ute, spårlöst försvunnen. Sedan var hon plötsligt inne igen, låg på hallmattan och slickade sig om den blöta pälsen. Det regnade nämligen dessutom, vilket inte verkade bekymra henne speciellt mycket.

Efter tio minuter inne strosade hon ut igen, och så har hon fått gå hela kvällen. Hon är uppenbarligen född till utekatt, vår halvgalna vildkatt. Inte som att vi är förvånade direkt. Och hon klarade första eldprovet, får se hur hon klarar resten av livet ute. Hon börjar i alla fall bli polare med grannkatterna, idag nosade hon och röda tjockisen Gustaf på varandra utan fräs eller jam, framsteg.

kommentarer
av: linda

oh vad spännande! men det är ju ett gott tecken att hon kom tillbaka efter tre timmar :) man ska inte underskatta de små liven...

2011-06-23 @ 22:07:25
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/
av: Lisa - mamma till Knut

Våra tre små kissar är fortfarande innekissar MEN dom vill ju hemskt gärna vara utekissar! Men jag känner att jag vet inte om jag vågar ha dom ute =/ jag är rädd att inte få tillbaka dom med livet i behåll =/ plus att i vårat bostadsområde bor det på gatan 3 katter plus minst 3 katter till på andra gator! Och jag är ju väldigt rädd för kattfighter, speicellt när dom varit innekatter hela sitt liv =/ jag har ju sett hur mina katter när jag var mindre, hur dom såg ut när dom kommit hem från slaggis och det ser ju inte roligt ut =/



Vi har nätat in den övre balkongen så dom får vara där och ska vi ha öppna dörrar och balkongen, "stänger" vi ute dom där och där trivs dom bra :) på dagarna och nätterna så är fönstret till buren öppet hela tiden, så dom springer ut och in :) men står vi på bakgården ,så skriker dom ju och vill gärna komma med ner!



Sen har vi köpt 1 löplina och tänkt ha katterna i den, tyvärr hade djuraffären bara 1 löplina och två löphakar, så vi håller på att vänta på att få 2 löpliner och en till löphake, så att vi kan ha dom ute alla på bakgråden :) men funkar inte det, så överväger vi på att släppa dom helt =/ men jag vet ändå inte om jag vill det =/

2011-06-23 @ 22:46:21
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: Malin

Ni kommer märka att hon blir lugnare och lugnare av att få vara ute. Blev STOR skillnad på våra katter när dom gick från inne till utekatter! Lugna och kelna när dom väl var inne :)

2011-06-23 @ 23:28:03
URL: http://mandarinklyfta.se
av: Elin S

Vad härligt för henne! Hoppas att hon klarar av det lika bra i fortsättningen också. Hon är så fin!

2011-06-23 @ 23:49:23

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0