Kollar på marksten och kalkylerar

I dagarna ska ansökan om en tomt i Slättaskogen vara inlämnad. Jag jagar priser för att kunna göra en så fullständig kostnadskalkyl (vad gäller att bygga hus) som bara är möjligt. Och så hamnar jag på saker som hur mycket en gång från vägen till ytterdörren kostar och försvinner iväg i en värld av marksten och fiberdukar och fogsand och stenmjöl.

Jag kikar på marksten från Boke (även hos Bygghemma.se) och Benders. Funderar på hur man bygger ett enkelt och billigt förråd, och kikar på friggebodar. Hittar massa matnyttiga instruktioner hos Byggbeskrivningar.se (bland annat till en bod), läser diskussioner om storleken på garageuppfart hos Byggahus.se (som verkar vara en allmänt kanonbra sida, laddar ner monteringsanvisningar för friggebodsstomme (att tjänstgöra som förråd) från Byggmax.

Hittade dessutom ett väldigt trevligt verktyg: Beräkningshjälp för vinklar, ytor och volymer hos XLbygg Falu Trävaru (Spånex).

Ikväll ska jag räkna ihop allt och se vad det hela verkar landa på. Och så måste vi bestämma oss för OM vi ska lämna in ansökan (jag vill), för den är bindande. Dessutom måste vi isåfall rangordna tomterna. De är 33 till antalet. Krävs eftertanke.

För övrigt har jag kommit fram till att en gång till huset troligtvis landar på en sisådär 2.500:- På ett (stort) ungefär. Inte mycket pengar, men när det gäller husbygge måste man VERKLIGEN tänka enligt "många bäckar små...".


kommentarer
av: Sigrid

Åh, skulle du vilja lägga ut/skicka kalkylen sen? Vore jätteintressant!

2011-03-08 @ 17:22:51
URL: http://sigrida.blogg.se/
av: Grynet

Åh, ni är på gång att bygga alltså?! Vi går i samma tankar nu, att bygga nytt men på vår egen mark och sen stycka av vårt hus med trädgården. Var hos banken igår och fick lite riktlinjer. Förra veckan var vi hos Trivselhus och kollade läget. Vilken husleverantör funderar ni på?

2011-03-08 @ 17:28:12
av: lolenona

Men vad spännande :) Jag tycker också det vore jättekul att få se på kalkylen. Älskar listor, ekonomi, uträkningar och sånt.

Vad blir det för hus i så fall?

2011-03-08 @ 20:13:24
av: Emma H

Ja jag kan lägga upp kalkylen! Är ju ingen hemlighet direkt. Hade faktiskt funderat lite på om jag skulle göra det. Jag älskar att läsa andras välgjorda uträkningar. =) Ska fixa när jag hinner, fast inte idag för jag jobbar till 21.



Nej vad kul Grynet, att ni också går i nybyggartankar! Känns lite småläskigt men superroligt! TÄNK om det blir av... Iii! =D



Alltså, som läget är nu så känns det i princip som det bästa/billigaste alternativet att bygga. Okej att vi nog får lägga ut lite mer i inledningsskedet, men sånt får man igen på driftskostnaderna sedan. Bostadsmarknaden är lite galen här i Falun just nu. Det är alldeles för många på visningarna och skithus säljs för alldeles för mycket. =P



Vi vill isåfall bygga Smålandsvillans Villa Västervik, 94,5 kvm med inredningsbar övervåning. Ett litet hus till att börja med, men det är så långt vi har råd med. Och så har vi kanonmöjligheter att bygga ut på övervåningen (ca 60 kvm) efter hand när pengarna och tiden finns.



lolenona:

2011-03-09 @ 14:41:17
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0