Eurovision song contest, me like

Jag gillar Eurovision song contest. Oftast är det mesta rätt kasst musikaliskt sett, men jag kan ändå inte låta bli att gilla hela grejen. Med förprogram och expertpaneler och semifinaler och allt. Att sitta tillsammans och hissa och dissa. Att så många länder samlas runt musik. Eurovision är världens största direktsända program, bara en sån sak! Vi kommer liksom aningens närmre varandra, vi små människor utspridda över så stora ytor.

I år tycker jag kvalitén på låtarna var snudd på usel, både i svenska Melodifestivalen och i den stora. Men åren som har varit har varit desto bättre. En klar favorit på sistone är Bosnien Herzegovinas bidrag 2009, Regina med låten Bistra Voda.



Just 2009 var Eurovision extra bra. Tycker jag. Den enda samlings-cd jag köpt efteråt är från det året. =) Förutom favoriten Bistra Voda så ligger de här 2009-bidragen bra till hos mig:

Sverige Malena Ernman - La Voix (Sverige i toppform!)
Portugal Flor-de-lis - Todas As Ruas Do Amor (Fin, svängigt och söt tjej)
Estland Urban Symphony - Rändajad (Tungt och vackert, språket är så häftigt)
Ryssland Anastasia Prikhodko - Mamo (Det enda bra Ryssland gjort)
Norge Alexander Rybak - Fairytale (Den uppenbara vinnaren)
Rumänien Elena - The Balkan Girls (Var det bara jag som gillade den?)

Och så var det ju isländska Yohanna och senska Arash för Azerbadjan och fler ändå. Fin årgång helt enkelt.

Kommer ni ihåg den här gamla dängan då?! Brainstorm med My star. Deras album köpte jag efteråt. Modern lettisk popmusik när den är som bäst! =)) År 2000 i Stockholm.



För övrigt blev jag grymt sugen på att baka den här pecanpajen
(från Söta Saker):


(bilden lånad från sotasaker.com)

...eller de här hasselnötsbullarna, muuhuuuums!

 

Happy listening and baking!


kommentarer
av: Lisa Arvidsson

Jag spelade in My Star från radion till kassettband å satt sen å spolade tillbaka när den var slut. :D Älskar den än, å den påminner mej om så mycket. :)

Är annars inget fan av melodifestivaler överhuvudtaget, men 2007 kunde jag inte sova å satt upp å såg delfinalerna, har fortfarande Vitrysslands Work your Magic å Andorras å Belgiens tror jag det är i min mp3-spelare. :)

2011-05-26 @ 09:12:26
URL: http://lisoball.bloggplatsen.se
av: Marie Oskarson

Hihi jag köpte oxå Brainstorms album ;)

2011-05-30 @ 13:55:23
URL: http://marieoskarson.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0