Tapeter i tankarna

Idag cyklade jag till vårt hus direkt efter jobbet. Vi möttes där, familjen, för att titta på rummen igen, på väggarna framförallt. För att se vad som behöver göras och känna efter vad vi vill prioritera. Nu har vi bestämt att vi ska börja greja i vardagsrummet när vi får tillgång till huset, sedan kommer vårt sovrum, därefter Vincents och sist Claudias. Vi kör på och ser hur långt vi hinner.

Efter att ha vuxit upp i ett hem med bara vitmålade väggar, och sedan bott i ett par olika hyresrätter under flera år så har jag riktigt längtat efter att få kasta mig ut i tapetvärlden. Och oj vilken värld det är. Det finns ju huuur mycket fint som helst. Hur ska man kunna välja? Och hur lyckas man känna efter precis vilken tapet som passar var och vad man kommer trivas och inte trivas med? Roligt och svårt.



En tapet är inte hela världen om man inte trivs med, det går att tapetsera om. Men samtidigt är det inte heller något man gör bara så där. Inte med två småbarn hemma och en lockande tv-soffa. Så det får gärna bli rätt första gången.

Till saken för oss hör också att Pieters förstahandsval är vitt vitt vitt på alla väggar. Men han har lovat att jag ska få välja tapeter, och jag låter honom säga ja eller nej innan jag slår till för jag vill att han också ska trivas, så klart. Men jag vill ha tapeter. Tapeter tapeter.



Jag vet knappt vilken stil jag gillar, jag faller för ett mönster här och ett annat där. Sedan ska inredningen liksom matchas ihop och passas in också. Våra möbler har vi skaffat lite allt eftersom, inte planerats samtidigt. Men vi har väl en grundstil och den är ganska modern men samtidigt organisk. Eller något. Det ska i alla fall bli hur kul som helst att äntligen få inreda ett helt hus, ett hem som vi äger och är vårt på riktigt.

Vi har tre tapetbutiker här i stan. Känns som att man skulle behöva en hel helg, eller än hellre en vecka för att lyckas ta sig igenom alla tapetböcker. Lite fortare går det på nätet, men jag vill ändå se och känna innan jag väljer. Jag får nog välja ut ett antal nätvägen och sedan gå och leta reda på dem i tapetböckerna. Roooligt. =) Bara jag får lite tid, det är en bristvara.

Här är mina favoriter från Måleributiken.se :



Andra bra webbshoppar med en massa tapeter är Tapetorama.se, Wallstore.se och Tapetshopen.se

 

Sen råkade jag hitta en galet fin matta som jag härmed sätter upp på min mentala önskelista! Vi ska försöka hålla oss från att köpa nya möbler och prylar på ett tag och bo in oss i huset först. Men fin är den, riktigt fin (från Designers Guild):



Nu är En unge i minuten slut så nu blir det sängen. Jag har världens tyngsta förkylning i kroppen och den bara skriker efter att få sova, så nu lyder jag. God natt!


kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Hur tänker ni tapetsera på för vis, hela rummen eller fondvöggar? :)

2011-05-03 @ 00:03:38
URL: http://surrovich.se
av: Elin S

Jag skulle vilja ha "Magnolia" från Cole & Son, den blå eller grå bakgrunden, som fondvägg i vårt sovrum nere. I hallen nere vill jag ha Josef Franks "Vårklockor", den vita bakgrunden och i hallen uppe skulle jag vilja ha Pip´s "Early Bird 02", den gula bakgrunden alltså. Men jag kommer nog att ändra mig några gånger om ;)



Har du sett att fisktapeten "Aqarium 02" (blå bakgrund) finns i Tapetoramas fyndhörna? Den är så himla snygg, men lite svårplacerad tycker jag.



Så mycket snyggt!

2011-05-03 @ 01:08:02
av: Lisa - mamma till Knut

En sak som jag märkte när vi höll på att kolla på tapeter, var att alla tapetaffärerna har ju samma tapetböcekr! Vi höll först på att köra omkring bland alla tapetaffärer här i Kalix och i Luleå, för att hitta fina tapeter. Efter bara några affärer upptäckte vi ju att alla hade ju i princip samma tapetböcker! Enda fördelen med att kolla runt på olika affärer var att vi hittade en som verkligen hade en passion för tapeter och verkligen förstod hur vi ville ha det. Hon kom med flera olika förslag och verkligen engagerade sig, så då valde vi att köpa tapeter från den affären :)

2011-05-03 @ 09:31:04
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: Annette

Jättefin matta! Men var tog den fantastiska "barnsliga staden"-tapeten vägen? Kanske inte snygg, men väldigt fantasieggande och mysig.

2011-05-03 @ 09:38:37
av: Emma H

Sandra, dig svarade jag på fejjan. =)



Elin: Ja Magnolia är sååå fin! Jag gillar de grå och rosa bakgrunderna. Blå är också fint, fast jag gillar inte blått generellt så den passar inte riktigt hemma hos mig. Och Early Bird är jag också riktigt sugen på, i ett barnrum! Vad du har koll på tapeter, märks att du är husägare, hihi! Ja det finns galet mycket snyggt! Hur ska man någonsin kunna bestämma sig?



Lisa: Jag svarar på din blogg! =)



Annette: Menar du den som ligger i det här inlägget, för den är väl kvar eller? Du får visa sen.

2011-05-03 @ 16:34:30
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Grynet

Var kommer den fina hustapeten från, den som finns på bild här i inlägget. Den första efter andra textstycket. Superfin!

2011-05-04 @ 17:10:53
av: Emma H

Grynet: Den är från Mrperswall.se! http://www.mrperswall.se/sortiment/stilart/hideandseek/hideandseek/P120501-6

2011-05-04 @ 18:09:14
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: grynet

Tack!!!

2011-05-05 @ 12:34:56

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0