Den godaste kolan jag gör

För vid det här laget ganska många år sedan hittade jag ett recept på en kola som sedan dess har blivit min traditionella julkola. Den är mjuk att bita i och inte så seg som andra kolor, och den är ljuvligt god. För att använda en floskel, den riktigt smälter i munnen.

Det är min ljusa chokladkola det. Och i år har jag redan hunnit göra den två gånger och det är inte ens december. Jag kunde bara inte hålla mig. Någon som vill prova? Självklart, recept följer...



Emmas ljusa chokladkola

3 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk honung
100 g ljus choklad (t ex Marabou)


1. Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad gryta.

2. Koka upp och låt sjuda till 120 grader (jag använder koktermometer)

3. Rör i smör och honung. Låt koka ytterligare 2 minuter.

4. Ta grytan från värmen och rör i den hackade chokladen. Rör om tills den smält.

5. Häll upp kolasmeten i en form, ca 20x25 cm, klädd med bakpapper. När kolan har stelnat skärs den i lagom stora bitar. Förvara kolan svalt. Bitarna klibbar inte ihop med varandra så de behöver inte slås in en och en.

6. Njut och bjud!

Jag brukar experimentera med lite olika smaker ibland. Min första sats fick smak av kanel, kardemumma och ingerfära, och i min andra sats bytte jag ut hälften av sockret mot mörkt muscovadosocker. Nästa sats tror jag jag testar att använda apelsincrispchoklad istället för vanlig mjölkchoklad... Mmmmm.

kommentarer
av: Sofia

Ååååh, så gott det lät! Den kommer jag helt klart att göra, men det får vänta till nån lördag! =)

2011-11-23 @ 22:15:39
URL: http://sofiafranzen.blogg.se/
av: Lisa - mamma till Knut

Ifjol började jag med att göra julgodis, har aldrig testat mig på det förut. Och det blev ju jättegott och det kommer jag att fortsätta att göra varje jul :D denna kola kommer jag defenitift att testa! :D

2011-11-24 @ 13:34:21
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: Sigrid

Detta ska jag prova! Kan tänka mig att marabou polka eller daimchokladen kan vara riktiga hitar!

2011-11-24 @ 14:40:41
URL: http://sigrida.blogg.se/
av: linda

åh vad smarrigt! måste bara hitta en termometer. brukar iofs göra kulprovet, men frågan är hur den här ska kännas när den är klar? och hur lång tid brukar det ta ungefär att komma upp i 120 grader?

2011-11-26 @ 19:43:42
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/
av: Elin S

Detta måste provas!

2011-11-27 @ 23:36:47

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0