Helgen del tre - Orsa björnpark och Våmhus

Söndag förmiddag vinkade vi hejdå till Anna, drack sedan en kopp kaffe uppe hos oma och opa (opa just hemkommen från 10 dagars vandringstur i Frankrike), för att så packa in oss i två bilar och köra norrut. Målet: Orsa björnpark.

Jag, Lasse och Claudia fick i present förra året (när vi hade gemensamt 100-årskalas) en tur till björnparken och sedan middag under stjärnorna i Våmhus av och med min farbror och hans sambo. Först nu fick vi ihop en dag när alla kunde, inklusive våra indiska vänner. Äntligen! Och det var värt att vänta på, Orsa björnpark är riktigt fin. Och där finns mäktiga djur - några av de största rovdjuren i världen. Sååå vackra.


Ett djur som inte fanns att kika på just igår när vi var dit var berguven. Det var lite trist för den hade vi gärna sett, kanske framförallt Vincent som lärt sig många fågelläten (däribland berguvens) med hjälp av mormors och morfars fågelbok med inspelade ljud. Men då har vi en anledning (till) att återvända.

Efter björnparken styrde vi mot Våmhus och min farbrors med fjällas lilla gård. I en gammal lada har min farbror byggt ett planetarium där det var tänkt att vi skulle äta (=under stjärnorna!) men det satte kylan stopp för. Men tillagningen skedde i alla fall ute över öppen eld, wok innehållande bland annat dagsfärsk taggsvamp (tror jag den hette). Riktigt smarrigt!


De två hundarna är gigantiska, speciellt Roderic som är en skottsk hjorthund. Häftig är han. Fast barnen var lite skraja. Nyfikna men liksom rädda ändå. Så hundarna fick mest vara instängda. Hur som helst, efterrätten bestod av en ohemult god blåbärspaj (även den med dagsfärskt innehåll) med gräddvaniljsås. Efter den fick vi en kortare planetarievisning innan vi körde hemåt igen. Båda barnen somnade i bilen och fortsatte sova överlyfta till sina sängar.

Och så var den helgen över.

kommentarer
av: Tova

Åh vad fina bilder. Härligt att få se en på Pelle, Lasse och hundarna. Rodric är ju ÄNNU större än när jag såg honom sist. Skulle jag kunna få en elektronisk kopia av den sista bilden är du snäll. Gärna en som kan skrivas ut, inte gigantiskt, typ normal fotostorlek.

2011-09-22 @ 14:51:26
URL: http://intolerantwife.com

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0