En bortsprungen familjemedlem

Aries, vår katt, har varit försvunnen i två dygn. Nu ligger hon i mitt knä och spinner medan jag skriver. Jag tror jag tycker om henne en bra bit mer efter de här två dagarnas oro. Jag har insett att drygskåpet betyder en hel del för den här familjen ändå. Många katter är borta längre än så, men inte vår, speciellt inte när det är regnigt och kallt. Aldrig. Jobbigt har det varit, riktigt jobbigt.


Det var i tisdags, Vincents födelsedag, som Aries följde med Pieter och barnen upp till affären på förmiddagen. Hon följde inte med hem utan dröjde sig kvar. Sedan såg vi henne inte mer den dagen. Inget halsband hade hon heller för det femte halsbandet hade hon alldeles nyligen tappat.

En bekant hörde av sig och hade sett Aries jama utanför skolan och matsalen, det var sista ögonvittnet. Instängd i skolan kanske, tänkte vi, och hoppades hon skulle dyka upp nästa morgon när de låste upp. Vi fick gå och lägga oss utan en katt i huset. Värre kändes det på morgon när hon fortfarande inte var tillbaka, och hela dagen gick och ingen katt. Jag mejlade polisen och Animalen (katthemmet här i stan). 

Kvällen var jättejobbig, och nästa morgon kändes nästan outhärdlig. Två dygn borta. Ovissheten. Överkörd? Stulen? Så kom ett mejl från Animalen. Någon hade hört av sig med de här raderna:

"Vi är ett par som igår hittade en bengalkatt utomhus, vet ej om den är skadad eller så men den jamar och skriker nästan hela tiden. Vi vet inte vad vi ska göra så snälla kontakta oss..." och så ett mobilnummer och två förnamn.

En stor lättnad, det där bara måste vara vår pratkvarn till katt! Ingen annan bengal kan väl ha sprungit bort sig samtidigt?! Jag ringde och ringde och skickade sms men fick inte tag på de som hittat henne. Sökte efter folk med de förnamnen som bodde i närheten av oss. Ringde några men det var inte rätt. Hörde med Animalen om de hade fler kontaktuppgifter men inget. Fick snällt vänta.

Så passerade Pieters mamma vårt hus för att lämna ett kort och där var katten! Där var Aries! Upphittarna måste ha släppt ut henne igen. Tack och lov. För vem tar med sig en katt hem? En katt hittar hem själv, även en som är ovanligt pratsam. Jag fick samtalet om att hon var hemma samtidigt som jag hämtade upp barnen på dagis, och vi cyklade hem och blev välkomnade av ett välkänt jamande.

Och nu har jag en varm katt i knät igen som sovit sig igenom hela eftermiddagen i Vincents säng. Och för oss, ett enda stort Puh! Och så vill jag gärna veta vad som egentligen hände. Har sms:at upphittaren igen men inget svar. Skäms de? Tog de henne med någon baktanke men släppte henne igen när de märkte hur jobbig hon var? De visste uppenbarligen att det var en bengal de fått tag på. Får se om jag får några svar. Hur som helst. Hon är hemma. Och vi har bunkrat upp med ett lager katthalsband.

kommentarer
av: Linda

Åh gud så skönt, förstår er pers :(

Tänk på att kanske öronmärka Aries, då ett halsband ändå kan försvinna ute i naturen. Och öronmärkning är ett bra sätt.

Pappa körde på en katt förut som vi tog in till katthemmet och försökte rädda, men som fick somna in. Den katten var inte märkt på nåt vis, så det enda vi kunde göra vara att ringa polisen och katthemmet, ifall ägaren skulle tänka på att ringa dit.



Njut av helgen nu med underbara Aries <3

2012-04-13 @ 17:56:59
av: Emma H

Aries är chipmärkt så om hon hamnar på djursjukhuset så hittar de mig via hennes registrering. Jag tycker verkligen att alla katter skulle märkas, plus att allmänheten borde få större kännedom om att katter ofta är det.



Tack, vi njuter! =)

2012-04-13 @ 20:22:33
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Linda

Jag kan bara instämma.

Chipmärkning är bättre, nackdelen är att den inte syns lika väl, så om fler vet om det, desto bättre.

2012-04-15 @ 17:36:05
av: Lisa - mamma till Knut & gravid med nr 2

Men fy vad hemskt! Tyvärr så är jag van med sånt då våra katter hemma (tyvärr döda nu, 16 och 17 år gamla) var utekatter och kunde försvinna sådär! Men dom kom alltid tillbaka, men det är hemskt när dom är borta! Det är en anledning till att jag inte släpper ut våra katter nu, den oron... lite själviskt... men dom är ju innekatter och ska vara inne, men på sommaren får dom komma ut i koppel på gården. Även på vintern, men det är ju inte lika populärt av ngn anledning ;)

2012-04-15 @ 22:44:46
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0