Födelsedagen

För vissa av er verkar det nog som jag fotar lite väl mycket kan jag tänka. Och visst, jag tar många kort när jag väl har kameran uppe, ibland lite för många. Det är konstnären i mig som vill fånga det där riktigt fina fotot. Men sedan lägger jag bort kameran och bara är (jag övar på att lyckas ännu mer). Det gäller att välja sina stunder. Som i morse.

Jag ville inte ha med mig kameran när vi gick upp för trappan och sjöng Ja må han leva och väckte vår förstfödde. Han var ganska svårväckt så vi sjöng om tre gånger sittandes på sängkanten. Med sömndruckna ögon och yrvaket litet leende blåste han ut de fyra ljusen och öppnade sitt första paket för den här födelsedagen. Och det var ett ögonblick jag verkligen tog in. Ett ögonblick som behövde vara kamerafritt. Och Claudia fyllde också fyra år, berättade hon.

Nere i köket hade vi dukat fint med ballonger och paket och serpentiner och krona. Där knäppte jag några kort i gryningsskumrasket och barnen öppnade paket från oss och från gammalmormor. Och Vincent fick första biten av tårtan som var så behagligt enkel att göra. Boston Cream Cake som jag åt som barn, med rakt igenom köpeingredienser. Jag ville inte lägga en massa timmar på tårta, vara uppe halva natten och inte orka med morgonen. Så tårtan blev snabb och god.

Sedan jobbade jag medan Pieter och barnen var hemma och lekte med de nya leksakerna. På kvällen kom våra föräldrar och firade barnbarnet. Vi åt tacos, sedan blev det mera paketöppning (ett helt torn byggde Vincent upp!), mycket trevligt nytt att leka med.


Och det var den födelsedagen för nu sover pojken djupt uppe i sitt rum. Och jag ska också sova. Och nu blir det sockerfritt ända till söndag när vi ska ha barnkalas här hemma. Jag funderar som bäst på hur jag ska dra ner på sockermängden då. Tårta måste det vara och Vincent kräver fiskdamm, men kanske byter jag ut kakorna mot något nyttigare och kanske blir det bara lite godis i fiskdamspåsarna. Vi får se vad jag hinner med och lyckas hitta på. Har ni tips så ja tack!

kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Jag har recept på en socerfri frukttårta, gjorde på det där andra ämnet S börjar de på... Är för trött att tänka nu men kan kika upp det imorgon :D

2012-04-11 @ 00:14:09
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Lina

Sötningsmedel känns ju inte ok till barn, jag skulle nog välja att satsa på att göra tårtan som den ska vara och sen byta ut resten. Om folk tål nötter så är ju lite olika nötter gott, det finns söta små tablettaskar med ekologiska russin som barnen älskar och man kan också ha torkade aprikoser eller annan torkad frukt. Sen är ju färsk frukt fint och gott.

2012-04-11 @ 06:43:54
av: Emma H

Sandra, tack gärna recept! =)



Lina, varför inte sötningsmedel till barn just? Jag är inget stort fan av sötningsmedel alls, men vill testa att baka eftersom min pappa är åldersdiabetiker. Vill åt en lätt sötma så att det känns som fikabröd utan att vara så där jättesött. Funderar på att baka muffins med lite sötningsmedel (har skaffat sukrin).



Nötter känns inte så bra eftersom en del av barnen är rätt små och jag vet inte om någon är allergisk.

2012-04-11 @ 15:32:49
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Therese, Henry & Charlie

fruktsallad med lättvispad grädde/vaniljkesella istället för kakor, och fruktfyllning i tårtan med grädde runtom tårtan, barn kräver ju inte så omständiga lösningar och frukt går alltid hem :)

2012-04-13 @ 23:06:48

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0