Dagens kalorier

Hoppas ni inte blir allt för uttråkade nu, men då får ni bara låta bli att läsa det här inlägget. Jag måste skriva ner det här för min egen skull. Kaloriräknandets första dag gick bra, och nu har jag köpt en hushållsvåg att ta med till jobbet (så nu vet ni att det finns en sådan där, kära kollegor). Målkaloriintaget på 1610 kcal är beräknat på att jag ska gå ner ca 0,5 kg/v. Hur som helst, dagens:

mål: 1610 kcal
ätit: 1708 kcal
tränat: -791 kcal


I träningen ingår en timme på gymmet på lunchen + lätt cykling till jobbet och cykel hem från jobbet via dagis.

En erfarenhet jag redan gjort är att min frukost knaprade för mycket av dagskalorierna. För mycket nötter uppenbarligen. Så här fördelade sig kalorierna under dagen:

frukost: 713 kcal (varav 422 från mina blandade torrostade nötter, resten fil & en skiva LCHF-bröd)
mellanmål fm: 118 kcal (10 mandlar + kaffe m mjölk)
lunch: 463 kcal (kycklingsallad)
mellanmål em: 90 kcal (1 ruta 86%-ig choklad + kaffe m mjölk)
middag: 182 kcal (hade inte så mycket kvar av dagens, åt keso, kalkonskiva & grönsaker)
kväll: 142 kcal (åt lite mer keso när barnen somnat + kaffe m mjölk)

Träningen var ju rätt nödvändig för att få bra resultat (och hamna på minus i kaloriräkningen). Målet är 2-3 träningstillfällen/vecka och nu hoppas jag att jag får vara frisk så att det håller.

Härmed har jag misslyckats med hälften av dagens uppgifter. Sitter med datorn  i knät och klockan passerade just 22.00... Men man kan ju inte lyckas med allt. Jag tycker i alla fall att det är rätt kul att räkna kalorier, jag vet ju att jag bara behöver göra det en vecka. Och för en listnörd som jag är det nog faktiskt bara kul med alla siffror och tabeller. Men nu blir det i alla fall godnatt!

PS. Räknade ut att jag behöver gå ner 2.2 kg för att komma ner på ett BMI som inte är "överviktig" utan istället "normalviktig". Det betyder 80,1 kg. Närmsta delmål är att komma under 80-strecket. Kommer kännas hur bra som helst. Heja mig. =)

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0