Venus plus månen

Igår var månen och Venus väldigt fina! Månen lyste med en klar skärva och resten av cirkeln syntes också lite svagt. Och Venus stod alldeles brevid. Och så en bit ovanför fanns starka Jupiter (om jag nu fick planeterna rätt). Barnen tittade fascinerat när morfar pekade ut åt dem.

Jag tog ut mitt teleobjektiv och stativet för att fota lite. Så klart är det nästintill omöjligt att fånga stjärnor med en vanlig kamera, det ser liksom aldrig ut som det gör live. Men här finns i alla fall Venus med som en liten prick nere i vänstra hörnet...


Så här är det skarpaste jag kan få månen med mitt 75-300-objektiv till Canonkameran. Roligt att man ser strukturen med berg och dalar.

kommentarer
av: Anonym

Ja det ar äldigt fint. Jag såg det också!

Marilou

2012-02-26 @ 20:41:30
av: linda

läckert!!

2012-02-26 @ 22:18:13
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0