Inte rörmokarens bästa dag

Igår morse anlände rörmokaren till vårt badrum för att installera lite saker - toastol, duschblandare och handfat. Jag kände någonstans att jag egentligen borde stanna hemma och se så att han verkligen fick allt rätt, men vi hade redan flera saker inbokade under dagen. Så efter att ha berättat lite om hur vi ville ha det så var jag tvungen att lämna honom ensam hemma. Det skulle jag visst inte ha gjort...



När jag kom hem på kvällen hade rörmokaren tagit upp badkaret vilket jag uttryckligen sagt att han inte skulle. Det ska in både plattsättare och göra klart fogarna i mosaiken bakom, och målare för att bredspackla och måla taket. Men där stod karet. Någonting störde mig med fötterna, jag tyckte inte de såg ut som jag mindes dem och det var först när jag skulle gå och hade fotat de konstiga fötterna som jag insåg vad han gjort. Tassarna sitter upp och ner! Hur i hela friden lyckades han med det?

Jag hade även berättat för honom på morgonen var vi ville ha duschblandaren och att vi ville ha duschstången högt upp på den andra väggen vid badkarets kortsida, och att vi därför skulle behöva en längre slang. Men nej på kvällen satt blandaren och stången likväl på samma sida. Visserligen var blandaren viktigast att den satt så att man inte slår huvudet i den när man badar, men dock. Stången sitter dessutom lite för långt ner med tanke på att taket är rätt lågt, badkaret har höga ben och både jag och Pieter är rätt långa. På gränsen till om det går att sätta duschmunstycket tillräckligt högt upp. Det ska vi kolla in mer. Känns det inte ok så tänker jag begära ett nytt badkar. Om de inte kan höja stången på något snyggt sätt, men.

Handfatet då, när man spolar vatten så läcker det in i en av lådorna i kommoden under. Hum hum. Dessutom är en låda lite skadad, men det kanske inte är hans fel. Den ska reklameras.

Och toalettstolen... Enligt rörmokaren så hade de som la in golvet sagt fel mått till honom vilket gjorde att han har satt avloppsröret in i väggen ett par cm för lågt. Vilket innebar att den toastol vi valt inte passar. Han åkte själv och hämtade en annan stol av ett annat märke och satte in den (utan att prata med oss först, märk väl). Det är väl inte hela världen, det är en Gustafsberg istället för en Ifö och kvalitén ska vara likvärdig, men hoho. Vidare ser rörkopplingen in i väggen jätteful ut, som att rören inte sitter ihop riktigt utan är helt skeva. När jag prakade med rörmokaren nu nyss så sa han att det är enda sättet och att det måste se ut så och det finns inga rördelar att bygga det snyggare med osv. Suuuuuck!

Jag tycker dessutom att avloppsröret under badkaret ser jättefult ut. Eftersom badkaret är upphöjt och helt "naket" så syns röret väldigt väl. Och det är inte lite diskret och mörk så att det smälter in mot klinkerserna och skuggan, nej det är tjockt och vitt! Ser inte det minsta fint ut.

Så bli inte förvånad om jag verkar lite ovanligt trött och sur idag. Oberoende av vad jag ätit eller inte ätit.

kommentarer
av: Lisa

Usch vad sorglig läsning. :(

När man betalar för något å har planerat vill man ju att de ska se ut som man önskat!

Hoppas verkligen ni får rätt!

2012-01-04 @ 18:31:08
URL: http://lisoball.bloggplatsen.se
av: Elin

Låter som ni kanske ska ta en second opinion på om det verkligen inte går att få det där bättre gjort... Jag skulle rekommendera min styvfar, men han är nog dels dyr och brukar bara jobba med nyproduktion :/

2012-01-04 @ 20:49:38
av: Lisa - mamma till Knut

Väldigt trist att rörmockaren inte gjort som ni velat! =/ och det där röret under badkaret, det måste finnas andra jag tror inte alls på att det bara finns en typ! Och varför hade han satt in badkaret :P och att han hämtat en ny toalettstol utan att rådfråga er! Vilken knasig en!

2012-01-04 @ 22:36:04
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: Cissi

Alltså, ni får ju inte bajsa och använda för mycket papper, då lär ju inte pappret gå ner? Vilket panthuvud!

2012-01-04 @ 23:06:22
URL: http://varldenssotasteida.wordpress.com
av: Emma H

Ja det är sååå tråkigt att jag ska ha så rätt i mina fördomar om hantverkare. Det är anledningen till varför jag ändå tar det här rätt lugnt, att jag redan visste att det skulle strula.



De sakerna som går att fixa till är jag inte så bekymrad över egentligen, mer lite butter. Men toalett-avloppsröret ser ju bara fööör fult ut (haha Cissi ja du det undrar jag med hur det blir med det, han måste ju ha satt in ett för litet rör i de andra?!). Och snoppen under badkaret tänker jag inte leva med, det är väl klart det finns alternativ. Bara att inte idioten till rörmokare vi träffat på kan särskilt mycket om sitt yrke.



Vi får se om "byggherren" eller vad man kallar honom (chefen för företaget vi anlitat som i sin tur anlitat rörmokaren) kan få ordning på det här. Jag tänker ju inte låta dem komma undan med något jag inte är nöjd med. Men annars blir det läge att ta in någon utomstående.



Visste inte att din svärfar jobbade med sånt, Elin, fast Pieter visste tydligen. Han kanske kan tänka sig att slå en kik på det om det kommer så långt, isåfall höra jag av mig. =)

2012-01-04 @ 23:57:25
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Linda

Wow. Lycka till!

hantverkare är oftast slarviga och bryr sig inte så mycket. Det är min erfarenhet iallafall.



Ni har garanti på jobbet, så ni kommer få det rätt.



Kämpa på.

2012-01-05 @ 02:06:29

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0