Steg ett avklarat

Nu är mina fem fastedagar över, och de har gått både bra och dåligt. Har fuskat lite men bara lite. Och så gjorde jag om idag (dag fem alltså) till en övergångsdag. Ska köra lite försiktigt imorgon också. Så här har maten sett ut:

(Jag har till detta druckit hyfsat mycket vatten, och i kaffe & te har jag alltid laktosfri lättmjölk, kan och vill inte dricka utan mjölk.)

Dag 1:
frukost kaffe, förmiddag te, middag varm buljong, kväll kaffe

Dag 2:
frukost te & halvt litet glas laktosfri fil med ingefära, lunch buljong & kaffe, middag buljong, kväll te (fuskat... Ett par skivor ost & några små snuttar falukorv från när jag lagade mat åt barnen)

Dag 3:
frukost te & halvt litet glas laktosfri fil med ingefära, lunch buljong & kaffe, middag buljong, kväll te & lite fil.
(fuskat... Några ostskivor och två små bitar knaperstekt bacon från de andras middag)

Dag 4:
frukost te & halvt litet glas laktosfri fil med ingefära, lunch buljong & te, middag miniportion av vad familjen och våra gäster åt dvs liten klick potatisgratäng, en femtedels kasslerskiva och lite avocado- och äggsallad & kaffe, kväll te (fuskat... En halv skiva nybakt bröd m Lätta hos mina föräldrar, och så middagen)

Dag 5: Omställningsdag
frukost en halv tallrik laktosfri fil med ingefära, några hasselnötter & en liten nypa krossat linfrö och solroskärnor, plus ett halvt hårdkokt ägg och en jordgubbe, lunch buljong, två ostskivor & te, eftermiddag kaffe, några ostskivor, en liten korvskiva, en minibit knäckebröd (smakprov av barnens lunch), middag buljong & ett stekt ägg, kväll te, ett par ostskivor & några mandlar.


Så man kan väl sammanfatta mina fastedagar med att det varit i princip lyckade. Totalfastat har jag inte riktigt lyckats med, men även om fusket låter mycket så har det varit väldigt små bitar mat. Och de har varit ljuvligt goda och på något vis nödvändiga för att inte ge upp. Tänk att en skiva ost eller en hasselnöt eller lite stekt ägg kan vara så GOTT!

Idag skulle egentligen ha varit en ren fastedag också, men jag har funderat lite på hur jag ska övergå till att äta mer mat och bestämde mig för att göra en mellandag idag. Framförallt för att börja få upp ämnesomsättningen mer igen (om den nu hunnit sakta ner). Därav det halva kokta ägget till frukost (kände inte för mer) och nötterna.

Imorgon börjar nästa fas och då ska jag också öka maten lite grann, inte för mycket. Jag har en bok med GI-recept som jag kikat lite i idag. Där finns bra recept ur deras två veckors kom-igång-meny som passar min diet bra. Imorgon till middag ska jag göra sesamstekt lax med råa gurk- och morotsstavar till, och ev. lite stekt haloumi. Kommer bli ljuuuvligt att få äta en hel portion, även om den blir mindre än normalt! Till lunch fortsätter jag med buljongen med tillägg av råa morötter och kanske ägg.

Nu börjar alltså "Januarifastan" med en diet som framförallt ska bestå av rent kött, kyckling & fisk, laktosfri fil, yoghurt & mjölk, keso, ägg ägg ägg, råa grönsaker men även grönsaker i mat, och så lite nötter och frön. Och inget småätande! Det blir nästan den största utmaningen, att inte gå och ta den där ostskivan eller stoppa den där näven nötter i munnen mellan måltiderna. Det blir tufft att printa in i min skalle. Och det är nolltolerans på socker utan undantag hela januari!

Jag ska försöka planera veckomatsedlar lite hyfsat nu framöver, och laga matlådor som jag kan ta med till jobbet i nästa vecka. Det kommer också kännas bra att äntligen komma igång med träningen igen på måndag efter ett rätt långt uppehåll, först pga förkylning och jul och nu pga fastan. Ska försöka fota och lägga upp recept på mina måltider, i alla fall en del av dem.

Och på söndag är min första officiella vägning. Jag började i söndags morse och tänker väga mig varje söndagmorgon. Varje dag visade sig för tufft att få till på ett rättvisande sätt, så en gång i veckan blir bra.

PS. Min kusin Tova har skrivit en massa bra tips i kommentarerna till förra fasterapportsinlägget, kika dit och läs! Tack kära kusin!

kommentarer
av: Josefin S

Bra jobbat! Jag tittar in här från Robines peppgrupp på Facebook! Kul att våra barn är jämngammla! Har en dotter född 080131 och en dotter född 100625.

Lycka till med viktnedgången!

2012-01-06 @ 08:18:02
av: Lasse Broman (=pappa)

Hej Emma! Hittills har du gjort det jättebra, och fortsättningen låter bra också. Du fixar detta! Kram.

2012-01-06 @ 21:36:08
av: Icka

Heja Emma!



Bra jobbat.

Det kommer gå bra det här. Nu får du ju äta riktig mat!



Lycka till o kraaamen!

2012-01-06 @ 23:17:07
URL: http://blogg.olicka.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0