Två matlådor på GI-recept

Jag vill visa upp dagens och gårdagens matlådor för det var himla smarriga luncher måste jag erkänna. Båda på GI-manér, dvs utan några stora kolhydratkällor men med mycket protein och lite fett för mättnadskänslan. Och yep, jag klarade mig hela eftermiddagarna utan minsta sötsug.

Först ut biffar och ugnsgrönsaker med dijoncrème och sedan sesamlax med ägg, fänkål och hemgjord majonäs.


Här kommer recepten! Det mesta är beräknat på ca fyra portioner. 


Biffarna

Jag använde ett recept ur min GI-receptbok och ändrade lite efter vad jag hade hemma, plus att jag hade i tre ägg istället för ett. Blev smarr smarr!

ca 4-500 g nötfärs
några nypor hackad färsk basilika direkt från frysen
lite salt
en nypa paprikakrydda
en nypa chilikrydda
3 ägg
2 tsk dijonsenap
1 dl vispgrädde
peppar
smör (el. rapsolja)

- Blanda allt väl och stek till fina biffar!


Ugnsstekta grönsaker

2-3 paprikor
1 rödlök
1 squash
2 palsternackor
olivolja
salt & peppar
vallmofrön eller psylliumfrön

- Skär grönsakerna i lagom stora bitar och lägg på en plåt. Ringla över lite olivolja, salt och peppar och strö över fröna (nu eller efter ugnsbaket). Rosta i ugnen i ca 15 min på 225 grader.


Dijoncrème
2 dl crème fraiche
1 msk dijonsenap
salt & peppar

- Blanda, klart!


Sesamstekt lax

600 g laxfilé
salt & peppar
1 dl sesamfrön

- Sätt ugnen på 175 grader. Skär laxen i 4 bitar. Häll sesamfrön på en tallrik och vänd laxen i dem. Stek i torr panna några minuter och ställ sedan in laxen i ugnen ca 10 minuter.

- Servera med en klick hemgjord majonäs, hårdkokt hackat ägg, och färsk fänkål i vinägrett på olivolja med citron, vitvinsvinäger, salt och peppar.


Majonäs

Jag har bestämt mig för att äta mat med GI-stuk och då är fett tillåtet. Men jag vill inte överdriva fettkonsumtionen á la LCHF, utan är även försiktig med hur mycket fett jag äter och mest ska det vara nyttiga fetter (som i fisk och nötter osv). Majonäs består mest av rapsolja (när jag gör den) och är ok som såstillbehör men ingenting jag tänker äta varje dag och i för stora mängder. Den här hemgjorda varianten är hur som helst mycket godare och säkert en smula nyttigare än köpe-majonäs och lätt att göra!

2 tsk vinäger
salt
vitpeppar
2 äggulor
1 tsk dijonsenap
2 dl neutral olja

Alla ingredienser ska vara rumstempererade så att inte majonäsen skär sig. Häll vinäger, lite salt och peppar i en skål. Blanda ner äggulor och senap. Använd elvisp och vispa hela tiden samtidigt som du droppar ner oljan tills majonäsen blir tjock och krämig.

kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Mumma! Jag tänkte också köra GI efter pulverdieten så jag tar tacksamt emot recept. Vi kanske kan ha en receptkväll framöver och kika tillsammans? :P

2012-01-12 @ 00:10:37
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Anonym

Mums, ser supergott ut, tack för recepten.

2012-01-12 @ 14:39:37

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0