Svenska skidspelen

Tre dagar på skidspelen. Vi började alla dagarna med gratis lunch i vip-tältet. Det mesta av tävlingarna såg vi från vip-läktaren (och jag är medveten om att jag använder ordet "vip" väldigt mycket nu, haha). Claudias sovtid var alldeles passande just när dagens första tävling drog igång så hon sov i sin vagn medan vi andra hejade.  

Jag var ju tvungen att knäppa lite kort på skidåkare och sista dagen hade jag teleobjektivet med mig så jag kunde komma lite närmre. Här kommer lördagen och söndagen i bilder.


På lördagskvällen följde jag med Lasse till skidspelsmiddagen som hölls i vip-tältet. Han var inbjuden i sin roll som vice ordförande i kommunfullmäktige i Falun (även därför han fått biljetter till skidspelen). Vi satt bra i änden av ett bord ganska så i mitten. Vid bordet framför mig till vänster satt flera av herråkarna (Marcus Hellner, Calle Halvarsson & Teodor Pettersson) och vid bordet framför till höger hamnade kungen. Ja riktiga kungen! När alla satt sig så presenterade de honom plötsligt, och han äntrade salen och gick till sin plats. Häftigt att äta middag på just den platsen, med perfekt kikavstånd till både Hellner och Kungen. 

Det bjöds på god mat, fina uppträdanden (av duktiga musikelever från Falun) och diverse tal. Även kortare intervjuer med de skidåkare som var där (förutom de nämnda även Emil Jönsson och Ida Ingemarsdotter). Jag och Lasse satt brevid två personer som jobbade på Svenska skidförbundet så dem pratade vi en hel del med. Det var kul. Jag hade kameran med mig men tog inte ett enda kort. Det kändes lite pinsamt att fotografera under en fin middag så där. Så minnet får bevaras som ett vanligt minne istället, och i de här raderna.

Nu till nästa dag på Lugnet som slutade med ett riktigt spännande lopp av Charlotte Kalla som lyckades peta fram en tåspets och norpa tredjeplatsen...


Sista dagen stod jag och Vincent vid ingången till skidstadion och kikade på alla skidåkarna när de joggade förbi med sina skidor på väg till start. Både innan herrarnas och innan damernas lopp. Det var kul att se åkarna på så nära håll. Tog något kort med mobilkameran bara, för att minnas. Men ville hellre uppleva än att titta på dem genom en kamera. Vincent tyckte det var roligt att se från vilka länder åkarna kom och jag bläddrade i startlistan när han undrade vem någon viss åkare var. Charlotte Kalla ville han gärna se och det lyckades vi med.

Barnen har varit så otroligt duktiga under hela tiden. De har gått runt där med sina koskällor (som de fick av Vattenfall första dagen) och varit mest glada. Till slut blev de lite less och griniga, alldeles precis på slutet när jag gärna ville gå och kika på damernas prisceremoni. Det var det sista som hände och kul att se någon ceremoni lite närmre. Vi kikade lite på kungen och topptrion, jag knäppte några kort och sedan drog vi hemåt.

Tror jag ska pricka för nästa års skidspel i kalendern redan nu. Jag brukar vilja gå men minns bara att jag varit en gång och det var själv och för några år sedan. Dags att göra det här till en tradition. Och Lasse sitter troligtvis kvar i fullmäktiges presidium i åtminstone två år till, så vip-biljetter är nog hyfsat säkrade. Och 2015 blir det VM!

kommentarer
av: mormor Maj-Britt

onsdag den 21 mars!

Hej Emma! Tack för det trevliga reportaget från Skidspelen i Falun !

Så roligt att få se alla fina bilder och läsa den trevliga texten och till och med få se en bild på våran kung,allt var intressant och trevligt att få se!

Kramar från mormor Maj-Britt Ha det så bra och hälsa familjen!

2012-03-21 @ 13:18:53
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Therese, Henry & Charlie

Wow! Mest imponerade nog att du varit på samma middag som kungen himself, men sen är jag ju en inbiten rojalist... hihi. Väldigt trevliga bilder på alltihopa!

2012-03-22 @ 13:38:16

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0