Fruktträd och bärbuskar

Idag har jag och barnen softat runt rätt mycket. Vi var hemma på förmiddagen, lekte ute i solen i trädgården på baksidan (dvs barnen lekte och jag tittade på och värmde mig i solstrålarna) och tog det lugnt.

Vi hade tänkt kika på häckbuskar och fruktträd i helgen, tillsammans hela familjen. Men igår var jag dålig och idag var det Pieters tur, och han fick överta soffan. Jag bestämde mig ändå för att stoppa barnen i cykelvagnen och trampa bort till handelsträdgården. Helt otroligt egentligen, att vi har en sådan bara tio minuters cykelväg bort. Guld!

Jag fotade lite med mobilen för att komma ihåg vilka sorter jag kikat på. Vet varken ut eller in egentligen men jag och barnen läste på skyltarna och tittade på blommornas färg och jag kände att jag så gärna ville ha ett träd med rosa blommor. Eftersom ätliga körsbär bara blommar vitt så blev jag jätteglad när jag hittade ett rosablommigt äppelträd. Ett körsbärsträd och ett äppelträd vill jag ha, måste bara lista ut var i vår lilla trädgård de kan få ta plats.

Trädgårdsmästaren tyckte att mitt rosablommiga träd helt klart var ett bra val (så gott som något) och så föreslog han två olika körsbär, det ena ett gult som han tyckte var himla skoj tydligen, men jag vill nog ha röda ändå. Då var det klassikern Stella som lät överlägsen så en sådan får det nog bli. Köpte inga träd idag dock, lite svårt att trycka in i cykelvagnen.



Det vi fick med oss hem var en krusvinbärsbuske! En nyhet för i år tydligen. Jag velade mellan krusbär eller svarta vinbär eller både och men fastnade till slut för den här hybriden. Spännande att se vad det blir för typ av bär egentligen. Jag lovade trädgårdsmästaren att ta med några bär i slutet av sommaren så han fick smaka. Nytt för honom med.

Häckar var det värre med, jag lyckades inte komma fram till något alls. Jag och Pieter får köra en häcksväng sedan någon dag. Jag har grävt upp alla ölandstok-häckar på framsidan nu, och har tänkt mig smultronschersmin i dess ställe. Men Pieter vill ha en tätväxande häck och det är nog inte schersminen direkt. Plus att den verkar dyr. Det mesta hade handelsträdgården dessutom som beställningsvara, och på bild fanns mest en massa trista buskar. Jag vill varken ha vintergrönor eller spireor eller några tokar. Rosor är fint men taggigt. Sen kan jag inget mer om buskar. Ut på nätet med mig, och alla tips är väldigt välkomna!

kommentarer
av: Maria Adolfsson

Vad ni än bestämmer så ta inte Sibirisk ärtbuske (tror det är rätta namnet), den är både taggig och ful... vi ska försöka göra oss va med vår om ett par år ;)

2012-05-14 @ 08:59:26
av: Lisa - mamma till Knut & gravid med nr 2

Fast jag har för mig att mitt körbärsträd blommar i rosa och vi fick jättemkt bär ifjol och goda var dom :) det köptes och planterades av mina föräldrar 1:a juni 2010 då Knut föddes, så det är ju inte stort nu, men gav mer bär än vad jag trodde att det skulle göra :) men jag kan komma ihåg fel ang färgen på blomman, men jag har för mig att den är ljusrosa.

2012-05-14 @ 13:24:47
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
av: marilou

Ett litet körsbärsträd kan Ni få av oss, men den är vit, som Risingers har.



Marilou

2012-05-15 @ 12:46:09
av: Emma H

Maria: Haha okej då tar vi ingen sibirisk ärtbuske helt enkelt.



Lisa: Oj då får du kolla vad det får för blommor i år då och så ta en stickling åt mig om de är rosa! På både Plantagen och Lövhyddan (lokala plantskolan) har de sagt att rosablommande bara finns som prydnadskörsbär, dvs väääldigt sura.



Marilou: Ja men just det så var det! Vi tar gärna körsbärsträdet från er! Jag vill ha ett så stort som möjligt, men era små var kanske i samma klass som de man köper. Vi får kika igen!

2012-05-15 @ 13:40:52
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0