Mera ranunkel

Mera ranunkel...

Jag har rotat reda på lite info så nu klistrar jag in...



OM RANUNKEL
från norrlage.se


Fakta

Populärnamn: Ranunkel
Vetenskapligt namn: Ranunculus asiaticus/Ranunculus x arendsii

Växttyp: lök/knölväxt

Höjd: 15 - 30 cm

Färg på blomma: gul, lila, orange, rosa, vit

Växtläge: halvskugga


Vem kan motstå ranunkeln med sina klotrunda blommor och vackra färger? Blomman byggs upp av hundratals skira kronblad och gör sig utmärkt i buketter om våren.

 

Ranunkeln finns att köpa i handeln från februari fram till i maj. Vanligtvis både som snittblomma och som krukväxt.

 

Skötsel

Oavsett i vilken form du har din ranunkel så är det viktigt att de förvaras svalt, och att de inte får torka ut. Ordet ranunkel betyder ungefär liten groda på latin, och syftar till att växten gillar vatten.

 

Snittblomma

Snitta stjälkarna och ta bort eventuella blad som hamnar under vattenytan. Ställ dem i ljummet vatten (cirka 20 grader) och tillsätt gärna växtnäring. Placera buketten svalt och ljust så förlängs hållbarheten. Ranunkeln står sig ända upp till två veckor i vas.

 

Krukväxt

Låt inte blomman torka ut. Ställ gärna växten svalt. Den bör inte behöva någon extra näring under blomning. Plantera gärna ut ranunkeln till våren. Den trivs egentligen som bäst i temperaturer mellan 0 och 15 grader, så det är en av de första blommorna du kan plantera ut i blomlådan så snart risken för frost är över.

 

Friland

Ranunkeln trivs bäst på en ljus plats, men inte i direkt sol. Gräv upp knölarna till hösten och förvara dem frostfritt, gärna tillsammans med jord eftersom de är känsliga för uttorkning. Så kan du plantera ut dem till våren igen.

 

Plantering

Ranunkel kan drivas upp både från frö och från knöl.

 

 

…………………………………

 

 

En fråga och ett svar från Svenska Dagbladet Bostad:

HUR LÄNGE LEVER RANUNKEL?


Fråga:

Jag älskar ranunkel, och köper gärna många nu när de börjar finns i butikerna. Men de håller inte så länge. Vad kan jag göra för att njuta av dem så länge som möjligt?

/Nina D.

 

Svar:

Jag antar att du menar krukodlade ranunkler och inte snittblommorna. I så fall gäller det till att börja med att välja plantor som inte är helt utslagna utan har många knoppar. Då lever de längre.

 

Allra bäst trivs ranunkel utomhus, så länge det är plusgrader i alla fall. Ranunkler kan klara någon frostnatt, men det är säkrast att ta in dem när temperaturen kryper ner under noll. Sedan kan du ställa ut dem igen när det blir mildare.

 

Köp inte heller ranunkler och andra vårblommor nu på vintern/vårvintern om de står inomhus i trädgårdsbutik eller i växthus. De måste då först avhärdas för att klara sig ute. Täck i så fall krukorna med fiberduk under nätterna hela första veckan.

 

När de står utomhus under vårvintern behöver de knappast någon vattning alls. Känn alltid efter med ett finger och vattna bara om krukjorden är torr.

 

Inomhus håller ranunkel längst i ett svalt rum, helst ljust men inte ovanpå ett varmt element i ett soligt fönster. Men då måste man också vattna den oftare, krukjorden ska hållas fuktig men inte sjöblöt. Ingen gödning behövs.

 

När ranunklerna har blommat färdigt kan du plantera ut dem i trädgården. Det här är ju en knölväxt, ungefär som dahlior. Men i likhet med dem är ranunkler dessvärre inte heller härdiga i svenska vinterklimat. Så den som vill ha ranunkler i sin trädgård får göra som med dahlior: gräva upp rotknölarna på hösten och övervintra dem torrt och svalt inomhus. Sedan planterar man om dem i krukor inomhus på våren och väntar tills frostrisken är över och de kan återgå till ett liv i trädgården igen.

 

Om det är bukettranunkel du menar ska du ställa dem i kallt vatten, precis som tulpaner. Snitta stjälkarna med vass kniv och ta bort de blad som skulle hamna under vattenytan. Med lite snittblommenäring i vattnet håller de längre. Byt ofta till friskt vatten och ställ vasen svalt nattetid så blir bör de klara sig i 2-3 veckor.

 

…………………………………

 

Och så lite tankar OM TRÄDGÅRDSPLANERING

från bloggen ranunkelirabatten.blogspot.se


Nu vet jag!

Jag vet varför jag skapar en plåttrig trädgård. Jag vet också vad jag ska göra åt det.

 

I fredags på Nordiska trädgårdar lyssnade jag till föredraget "Genvägar till vacker trädgård" med trädgårdsmästare Linda Schilén.


Två rabatter

Linda som kombinerar sitt trädgårdsmästarjobb med sitt arbete som konstnär, pratade om genvägar till en vacker, välskött trädgård. Linda har tre ledord i sin trädgårdsplanering: strukturera, minimera och repetera.

 

Linda tycker att man ska strukturea sin trädgård med max två rabatter (åtminstone om man bor på en liten radhustomt som jag). I dessa ska samma basväxt återkomma, förslagsvis en marktäckare som man gillar. Detta för att skapa en helhetskänsla. Man bör minimera antalet sorter till fem och i stället skaffa många växter av varje sort. Basväxten ska återkomma i alla rabatter i trädgården för att skapa en harmonisk helhetskänsla.


…………………………………

Inget av detta alltså mina ord, men nu är de sparade på min minnesbank. Roligt att trädgårdsfördjupa sig. Fast mina ranunkel där hemma - som står ute i krukor - mår nog inte jättebra. Återstår att se om jag lyckas bryta mig loss ur min blomdödarhistoria. /Emma


kommentarer
av: Sandra - mamma till Molly

Riktigt fina blommor! :D Hoppas dina barn låter dem vara också :) Åhh, jag vill också ha en trädgård men får nöja mig med balkongblommor eller nått, haha!



Om galan, förra året var vi bara borta en natt ;)

Hoppas du också får en trevlig helg i huvudstaden! :D

2012-05-03 @ 12:08:04
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: linda

jag är såå dålig på att godkänna och svara på kommentarer :)



kul att du gillar mina singoallor. det jag har gjort är att rita av en pop-klänning. det finns bra mönsterpapper som är mer som "tyg" som är smidigt att rita av kläder på. sen får man mäta och ha sig för att det ska bli som man vill ha det. och prova. prova prova prova. haha. det första plagget blir liksom aldrig bra. det är som att steka pannkakor ;)

2012-05-03 @ 21:29:16
URL: http://lindae.se/blogg/smallfeet/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0