Decemberresan - del två

Sent på söndag kväll, första december och första advent, slumrade jag och min son på tåget från Stockholm till Göteborg. Det blev taxi hem till gammalmormor där sängarna stod bäddade och vi slocknade snabbt. Nästa dag promenerade vi tre - jag, Vincent och mormor/gammalmormor - bort till hennes bänk där flexbussen plockade upp oss och lämnade av oss på stan. Vi började med att titta i NK:s speciella julskyltfönster, och promenerade sedan till Kronhusbodarna. Där tittade vi in i den ljuvliga chokladboden och sedan åt vi lunch på caféet. Vi gjorde samma tur för två år sedan, just vi tre, roligt att göra det igen. (Klicka här för blogginlägget från förra resan!)

På eftermiddagen (efter fika och vila) åkte vi med färdtjänst hem till min kusin Tobias och hans familj. Vi blev bjudna på middag, och Vincent lekte riktigt fint med sin 1,5-åriga syssling.

Nästa dag tog vi en riktigt lugn förmiddag hemma, och på eftermiddagen åkte jag och Vincent spårvagn en bra bit för att hälsa på vänner. Jag har en hel bunt bekanta som jag lärde känna via ett forum när jag väntade Vincent och när han var bebis, och vi har fortsatt att hålla kontakten. Oftast när jag är i Göteborg så ser jag till att träffa åtminstone några av dem. De två grabbarna vi träffade den här gången har vi inte sett på länge, men de fungerade ändå bra ihop. Efter lek, fika och prat åkte jag och Vincent vidare, vi hoppade på en buss, bytte till en annan buss och klev av på en hållplats där Vincents kusin Filip mötte upp. Vi promenerade hem till dem och hade en riktigt trevlig kväll med middag och lek och prat och julkalendern på tv som avslutning innan vi fick skjuts tillbaka in till stan.

Nästa förmiddag hade mormor/gammalmormor tid hos läkare och medan hon var där bakade jag och Vincent pepparkakor. Han ville det så gärna, så vi handlade ingredienser dagen innan så det bara var att sätta igång.
 
Det var även Vincents idé att göra hjärtan att hänga upp i fönstret, och när gammalmormor klev innanför dörren igen så doftade det ljuvligt av nybakta pepparkakor, som alltid bakade på min gammalmormor Daisys recept.

Klockan tre öppnade äntligen det Vincent längtat mest efter - Liseberg! Gammalmormor åkte spårvagn med oss och följde med genom parken. Vincent lekte lyckligt i det stora kaninhuset - dit återkom han flera gånger under kvällen - och vi vinkade hejdå till gammalmormor (som åkte färdtjänst hem från lilla entrén) innan vi åkte Vincents gamla favorit - Sagoslottet. Där fick vi också se smeder arbeta, kollade på riddarrustningar, och pratade med en medeltidskung. Jag och min femåring stannade nästan till stängning, jag tror klockan var halv nio när vi trötta släpade oss mot spårvagnen. Då hade vi hunnit med en hel del. Vincent fick åka det han ville, och vi delade på churros, varmt Lappländskt tunnbröd med smör (två gånger för att det var så gott), varmkorv, och smakade på brända mandlar och polkakarameller där de stod och tillverkade dem. Vi njöt av stämningen, kikade in hos tomtenissarna, och när det klara vädret plötsligt byttes mot en hagelskur (i december!) provade vi masker i en av butikerna för att sedan göra en vända i spegelsalen är Vincent fnissandes krockade in i glasväggarna i labyrinten.
När vi väl traskade mot utgången hade både Vincent och jag rejält ont i ben och fötter, och det var en urtrött Vims som släpade sig till spårvagnen och nästan somnade på den innan vi klev av och fick gå den sista biten tillbaka. Vi somnade trötta och glada, och vaknade tidigt nästa morgon. På schemat: tågresan hem.

Vi klev av tåget i ett Falun som fått ordentligt med snö under dagen. Morfar Lasse - som hämtade oss - berättade att han bytt från sandaler till vinterkängor samma morgon. Och så var vi hemma igen, jag och sonen.


 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0