Köksfunderingar

Vårt kök är så där rätt trist utan att vara katastrofalt fult. Golvet är fint i ljus parkett, bänkskivorna helt ok i omväxlande trä och plåt, väggarna vitmålad väv, skåpluckorna är trist beige och kaklet är det som sticker ut som fulast med någon melerad historia med små fula duttar på (jag får visa bild senare). 

Jag vill budgetrenovera, något annat har vi inte råd med i nuläget, trots att skåpen är för grunda och bänkarna för låga. Vill sätta upp en fin tapet och måla luckorna, helst byta kaklet också men allra minst måla det vitt bara så man slipper notera det hela tiden.

Nu har jag hittat THE tapet, jag är totalt kär i Mountains - Sunrise från Missprint. Kolla in, underbar! 



Den röda lampan är beställd redan (från Ellos), för vi har saknat taklampa i köket ända sedan vi flyttade in i huset för 1,5 år sedan. Haft en liten fönsterlampa som inte alls duger fram tills nu. Och sedan är det lite snabba funderingar för resten av köket. Jag tror det mesta får bli vitt faktiskt, för att komplettera den brokiga tapeten (dessutom vill Pieter bara ha vita väggar men om han får resten vitt kanske han säger ok till min tapet). Möjligt om man vill bryta färgen på luckorna åt något håll, men jag tror kritvitt blir bäst. Kanske vit mosaik eller en glasskiva med bara vitmålat bakom, eller kanske ev. någon färg där. Och så fina knoppar som sticker ut lite och matchar tapeten. 

Känner mig riktigt nöjd med färgskalan där faktiskt. Svartvitt men kompletterande färger åt gult-orange-rött, gärna i en massa olika nyanser så att det inte blir så stelt. Det fungerar bra också med brödrosten och vågen vi redan har som är (olika) röda.

Hm just det, vårt köksbord är skogsgrönt. Det kanske fungerar, fast vi borde ändå hitta ett nytt. Köpte vårt på TaTillVara för 90 kr när vi flyttade ihop i vår första lägenhet, och det är både lite skrangligt och lite för litet. Eller så målar vi det bara. Fast ett nytt begagnat som vi kan måla skulle kännas helt ok också. Tror det är dags för en ny tur till TaTillVara snart. =)

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0