på resa igen - del 4 - sommarstugan

Fyra heldagar tillbringade vi i sommarstugan. Första dagen var en alldeles perfekt båtdag, solig och vindstilla. Så vi lastade in oss i Julia (som ligger vid inloppet till Strömstad) och for ut för att leta reda på en strand. Vi kom till Syd-Långö, gjorde en lov ut så vi såg öppet vatten, och jag och Lasse fick syn på ett sälhuvud, innan vi la till.

Barnen och jag - mest jag - samlade strandfynd. Snäckor, stenar, pinnar och en död krabba. Vi tog med oss det mesta hem och kollade upp i böcker vad det var för grejer. Nästa dag laddade vi med trädgårdsfika innan vi for iväg och gjorde vi Resö, en av de närmsta hamnarna. Strosade på bryggan och kollade på fiskebåtar, lunchade på medhavda äggmackor medan solen förbyttes i vindbyar och mörka moln. Men solen stretade emot, och vi avslutade med lyxig fika i trädgården utanför Panget.

Sedan satsade vi på en stranddag på Rossö. Ordentligt blåsigt var det, men Pieter vågade sig på ett dopp medan vi andra lekte i sanden, klättrade i berg och fiskade krabbor.

Efter Rossöbesöket körde jag och Annette in till Strömstad för att handla, medan de andra åkte hem. När vi kom tillbaka hade Emanuel och Nina dykt upp, och vi åt middag tillsammans, avslutade med jordgubbstårta. Sommarfirande. Nästa dag fick vi mer besök, av Patrik och hans pojkar. Vincent och Claudia var så glada så över att få besök av sina kusiner, och vattenskjutarna de fick blev poppis. Vi drog iväg allihop för att hälsa på på Raftötången (där jag spenderade somrarna som barn) och min faster och farbror, kusin Lisa och hennes barn - mina barns sysslingar. Ett rejält gäng var vi som promenerade ner till stranden för några timmars bad, fika och fotbollsspelande.
Sedan var det dags för hemresa. Den här gången på ett nytt sätt - Annette skjutsade mig, Pieter och barnen till Åmål (nästan två timmars bilresa) där vi hann med en liten fika i hamnen, och Annette köpte några hattar vid loppisborden brevid. Sedan klev vi på en långfärdsbuss som tog oss hela vägen till Falun. Det var ett helt ok sätt att resa - klart snabbare än att ta tåget från Strömstad till Falun (då måste man söderut först innan man kan vända inåt i landet och uppåt). Jag är inte så förtjust i buss, men helt klart ett alternativ till resväg när vi inte har bil. Det var bra skönt att komma hem till slut. Så var det bara att ladda om över helgen för att sätta igång två veckors jobb (för mig) resp. slut-på-semestern (för Pieter). Sommarens andra bohusbesök avslutat. Samtidigt bestämde jag mig för att ta med barnen dit ner en gång till, så vi reser imorgon igen. Med tåg den här gången. Min sommardos av västkust behöver lite mer påfyllning innan jag klarar vintern.