Tvåveckorsprojekt på Fornby

Veckan som gått och även nästa vecka på skolan har vi en gästlärare som heter Kelvin Sommer och som de elver som gått mer än den här terminen pratat massor om. Och han är bra, vad jag hunnit märka än så länge. Uppgiften under de här två veckorna är att göra uppemot tjugo verk på ett och samma tema (som kan vara figurativt eller ha med formspråk eller någon känsla eller vad som helst att göra), ett tema som vi själva får komma på. Efter en hel del velande kom jag till slut fram till att köra på tema "TRÄD". Jag är så oerfaren som målare (total nybörjare) att jag inte kan måla ur huvudet, jag behöver bilder att gå efter. Lustigt är att den här uppgiften känns inspirerande. Kelvin har pratat massor och det är nog det som gjort det. Plus möjligheten att planera konstverken lite mer från början, att ha tid att testa och göra många. Här är vad jag åstadkommit hittills, nästa vecka hoppas jag vara lite mer produktiv.


Två av tavlorna är samma motiv målat på samma sätt, som synes. Nyttigt att göra om samma grej (jag klarar sällan det eftersom det är så tråkigt, men bäst är om man kan jobba med samma motiv väldigt många gånger). I det undre målade jag fram en räv som syntes på en tidigare version av den första varianten. Tredje tavlan föreställer svarta stammar med vit snö, fjärde är kladd som jag experimenterade med innan jag bestämt tema - och sedan målade in en gran i, femte är solljus silat mellan träden och den sista föreställer vedceller i närbild. Dem har jag hittat massa bilder på så det kommer säkert bli fler vedcellsmålningar i nästa vecka.

kommentarer
av: Anonym

Får man beställa en tavla av dig i framtiden sen? ;) Typ nåt megastort, oljekladdigt, mysterious, mörkt eller så haha

2013-03-19 @ 20:13:47

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0