Våren, sjukan, barnen och kläderna

Hejhej! Jag har varit ordentligt däckad av en helkroppsförkylning ända sedan början av förra veckan. Jag höll ut i skolan till torsdagen men tog sjukledigt på fredag, och även nu måndag-tisdag, och idag är röd dag (1 maj), så det blev nästan en hel vecka borta från skolan. Jag är inte frisk än men nu går det åt rätt håll i alla fall. Vi har pysslat med lite av varje. Valborgsfirande blev det inget av, vi orkade inte helt enkelt, och Pieter har jobbat.

I förra veckan hade Vincent med sig sakpåsen hem från dagis en dag. För ett tag sedan hade de en bokpåse som de äldre barnen turades om att få med sig hem, för att ta med en favoritbok en dag till dagis, prata om den och så där. Och nu är det dags för favoritsaker. Vincent bestämde sig i sista stund på morgonen (för övrigt en ovanligt kaosig och trött och sen morgon), sprang upp på sitt rum och kom ner med sin födelsedagsfådda spindelmannenmask. Så den fick följa med i påsen.

Notera den vackra ansiktsmålningen. Båda barnen försedde sig med sådana medelst tuschpennor där någon gång i slutet av morgonkaoset. Jag orkade inte ens bli arg. De var super-Vincent och super-Claudia. Och vad gäller kläderna (lite nörd som man är): Vincent i byxor från Me&I, t-shirt från Mini Rodini och fleecetröja från Molo. Claudia i tröja och kjol från Polarn o pyret, strumpbyxor från Villervalla. Båda i nya stövlar från Hatley.

Det är skönt att värmen börjar komma, och barmarken. Barnen kan leka ute ännu bättre och det är behagligare att vara vuxen påtittare. Som härom dagen när de drog iväg med den lilla kärran till djuraffären och vad det var, strosade runt tillsammans och fantasin bara flödade ur deras munnar. Mysigt är det. 

Kläderna: Vincent i aptröja från Blingo, chinos från Mini Rodini och keps från Pop. Claudia i härliga stora klänningen från Pomp de lux, tröja från Me&I och keps från H&M. Lite lagom missmatchat så där. 

Igår på Valborgsmässoafton jobbade Pieter, barnen var på dagis och jag låg i soffan och sjukade mig hela dagen. Vi skippade både Maja på Gettorget (snyft) och eldar på kvällen. Jag lyckades i alla fall ta mig upp ur soffan för en liten solglimt strax innan den försvann bakom träden, när Claudia efter dagis ville vattna vår ensammal lilla vita krokus. Får se hur bra den klarade av skyfallet.


Idag var både barnen och jag hemma och lediga och vi satsade på att göra mest ingenting. Dvs leka på altanen och i trädgården som äntligen är snöfri och dags att inta igen. Och i sandlådan på framsidan. Fiona passade på att rymma på allvar för första gången och var borta i en timme ungefär innan hon kom lommandes hem igen. Vi var ner på stan en sväng med Annette också, köpte tyg och åt glass (jag drack juice - har en sockerfri månad) i form av troll. Nu ska vi iväg på middag till oma och opa.

Knepigt väder nu, men vårigt helt klart. Kallt och varmt om vartannat beroende på sol och moln och andra detaljer. Barnen växlade mellan kortärmat och vantar idag, och hade stövlar på fötterna och kepsar på huvudena. Inte lätt att klä sig för tillfället.

Imorgon ska jag till skolan igen, måste dit för att hinna med i alla fall två dagar den här veckan. Så det blir tillbaka till det normala livet igen. Skönt ändå att veckan bara blir två dagar lång, även om jag ska till skolan på lördag också för Folkhögskolans dag (fritt fram att komma och hälsa på!).


kommentarer
av: Emilie

Hej Emma!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2013-05-03 @ 11:48:44
URL: http://www.hittarecept.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0