Lucia och pepparkaksbak

Redan i onsdags firades lucia på dagis och i skolan. Claudias dagisfirande var jag med på. Vi var ute precis som förra året, och Pieter jobbade som vanligt. En bunt frusna barn iklädda lussekläder i michelinstuk ovanpå overallerna. En bunt frusna föräldrar i en halvmåne runt. Och så fotoförbud. Och dottern ville att jag skulle stå brevid och hålla hand efter att hon tappat luciakronan i backen och två ljus gått sönder - vilket gjorde att hon inte ville ha krona alls. Och Marius fick sitta någon meter bort i vagnen under regnskyddet. Allt i blaskigt duggregn och halvstorm. Inte jättemysigt. Sedan fick föräldrarna gå hem medan barnen gick in och fikade, och jag tror de hade det klart mysigare resten av dagen. Vincent fick inte ens vara med i något luciatåg, och inga föräldrar heller. Hans firande gick ut på att se på när de äldre barnen gick luciatåg genom gympasalen. Precis som när jag jag gick i samma skola för ett antal år sedan. Det är tur jag fick ett par mysiga första luciafiranden på dagis när Vincent och Claudia var mindre, annars hade jag känt mig rätt snuvad på konfekten, liksom.

Hur som helst, igår var det lucia på riktigt. Vi firade genom att gå över till mormor och morfar sen eftermiddag (dit också Emanuel och Oskar anlänt för att stanna över jul). Claudia som efterlängtad Lucia, i nyköpt guldig luciakrona. Och så lussefikade vi. Det var mysigt.


Idag återvände vi en gata ner redan på förmiddagen för pepparkaksbak och julkorvsmak, macklunch, en hel del lek, några juliga teckningar, ett par sovstunder för bebis, skidor på tv och lite soffslummer, innan laxmiddag och hemgång.


Julkänslan börjar så sakteliga befästas. Vi har fortfarande mycket ogjort hemma. Framförallt storstädningen som vi bara inte hinner med. Men den är ett måste nu. Och imorgon ska vi nog köpa gran, den är så viktig för stämningen i hemmet. Och så lite lagom julmysiga grejer som godistillverkning och julpyssel av olika slag. Här ska njutas i några veckor framöver!

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0