Lövåsen & Grövelsjön augusti 2013

I slutet av augusti åkte vi till fjällen ihop med Pieters föräldrar. Bodde i stugan i Lövåsen precis som vi gjort ett par gånger tidigare, och precis som Pieter gjort ofta när han växte upp. Redan på väg norrut var det dags för vår första vandring. Vi svängde in till Fulufjällets nationalpark för att göra vandringen till Njupeskär - Sveriges högsta vattenfall (125 meter totalt, varav 93 meter stuprätt fall). Vandringen gick genom mysig gammal skog utefter forsande bäckar, bland blåbärsris och knotiga tallar. Två km dit och ungefär lika långt på tillbakavägen (på andra sidan ravinen). Vincent visade upp sina fjällvandrartakter och njöt i spurttempo av att vara ute i naturen. Det är så trevligt att se honom orka och trivas så bra när han fortfarande ibland kan bryta ihop över att inte orka några ynka meter hemma i stan.

Efter vandringen åkte vi vidare mot stugan i Lövåsen nära Grövelsjön. Vi insåg att vi hade glömt Vincents favoritgosedjur - elefanten Ellie, och kom fram till att den bästa trösten i det här fallet (han blev jätteledsen precis som väntat) var en muta i form av ett nytt djur från mataffären i Idre. Men väl inne var det lego han ville ha och lät sig tröstas av. Och eftersom lillasyster bara är tre år och inte kunde gå med på att vara utan när brorsan fick något, så lät vi oss övertalas att hon också skulle få välja en grej - det blev en liten våningsäng med två små dockor i - som fick namnen Idra och Lövåsa.

Efter första middagen och första natten i stugan (eller snarare stugorna eftersom Marilou och Jan-Dirk sov i lilla stugan) drog vi på oss vandringskläderna och promenerade rätt upp på fjället. Målet var den lilla badsjön (modiga oma badade, vi andra nöjde oss med att bada fötterna, brrr). Ca tre km upp och lika långt tillbaka. Vincent gick glatt som vanligt medan Claudia omväxlande gick och omväxlande åkte på Pieters rygg.

Nästa dag stannade barnen med opa medan jag, Pieter och Marilou körde bort till Grövelsjön och vandrade upp till Jakobshöjden. Först brant uppför en slalombacke, sedan genom knotig fjällbjörksskog, och så upp på kalfjället bland stenar och renar. Högst upp hade vi utsikt helva varvet runt.
På kvällen fick jag och Pieter middag på Grövelsjöns fjällstation bara vi två med tillhörande barnpassning av oma och opa. Mysigt och gott.

Och nästa dag var det dags att packa ihop oss och städa stugan. Medan Pieters föräldrar körde hemåt så åkte vi bort till Grövelsjön för att njuta en sista förmiddag av den ljuvliga vädret som vi haft hela långhelgen. Strålande sol och allt varmare hade vi det. Vi promenerade Linnéstigen upp tills vi kom till norska gränsen där vi åt matsäck innan vi vände neråt igen.

Barnen som tjatat om kallla källor hela veckan blev lyckliga av att få dricka direkt från fjällbäcken. Och den avslutande stenkastningen i sjön var en perfekt avslutning på fina dagar. Hej då fjällen, vi ses igen!

kommentarer
av: Madelein - mother to three boys and three girls

Vilka härliga bilder, ser ut som ni haft det fantastiskt!

2014-01-04 @ 21:32:51
URL: http://madelein.se
av: Linda

Wow vilka Härliga bilder. Det känns nästan som man var med... Syns att ni haft det underbart och man kan nästan känna den friska luften genom bilderna <3

2014-01-05 @ 00:45:58
av: Marilou

Jätte fina bilder, Emma. Så roligt att Ni uppskattar fjällen och "vårt" fina ställe i Lövåsen!

2014-01-05 @ 22:11:56
av: mormor/gammalmmormor Maj-Britt

torsdag den 9 januari

Hej Emma!

Vilka jättehärliga bilder från er resa i fjällen så roligt att få se!

en stor kram till hela familjen från mormor/gammalmormor Maj-Britt i Göteborg

2014-01-09 @ 22:46:41
URL: http://www.sitamoia.blogg.se
av: Maria

Jättefint! Du kan verkligen förmedla en känsla med dina biler och dessa gör mig sugen på att resa dit. Samma sak med bilderna från er Italienresa. Berätta gärna mer om den och hur man tar sig till lago maggiore enklast samt tips på boende. Du skulle passa som resejournalist/fotograf!

Svar: Hej Maria! Tack, vilka fina komplimanger! Det skulle vara riktigt kul att fota och skriva resereportage, men det krävs ju lite satsning för att komma in på rätt jobb. =) Jag var inte alls delaktig i att boka vår Italienresa eftersom vi blev medbjudna av mina svärföräldrar, så jag har tyvärr inga direkta tips att komma med.