Astrid Lindgrens värld - del 2

Här kommer fortsättningen på första dagen. Med Pippi, Emil, Ronja, pannkakor, och små hus.



Mina barn är inte sådana som springer fram till karaktärerna och vill kramas eller prata eller så. De vill titta på från lite håll. Jag är väl likadan, och Pieter med, så det är ju inte så konstigt. Men de lever sig in i pjäserna. Jag funderade innan på om de skulle tröttna just på föreställningarna och mer vilja leka, men både Vincent och Claudia gillade alltihop. Flera gånger var det de som slog sig ner för att titta på något uppträdande. 

Katthult är nybyggt efter att vi var till Astrid Lindgrens värld sist, så det var kul att se. Samtidigt var Törnrosdalen avstängd i år eftersom de bygger om där inför nästa säsong. Föreställningen med Emil och soppskålen var riktigt bra, och Marius passade på att sova då. Men det blev bara 45 minuters sömn - han som vanligtvis sover två gånger om dagen om sammanlagt oftast tre timmar. Fast händer det så mycket roligt som de här dagarna så har man väl ingen lust att sova heller (det blev en timmes sömn andra dagen). 
 

Mattisborgen är så fint gjord, lagom mystisk så där. Och rolig att kila runt i och upp i tornen. Jag hann inte vara just där inne så mycket, men Pieter och barnen for runt lite mer ner i källaren och upp i högsta tornet. Sedan såg vi om natten när Ronja föddes och blixten slog ner i borgen och delade den mitt itu. Något av det sista vi gjorde andra dagen var att köpa med oss filmen om Ronja Rövardotter hem. Kanske att barnen är tillräckligt stora för att se den nu.

Marius älskade verkligen alla små hus som han kunde gå in i, och vägrade oftast komma ut ur dem, så det blev till att krypa in och hämta honom under vilda protester. Pannkaksbuffén var första dagens kalaslunch. Vincent och Claudia satte sig vid varsit bord i varsit hörn av den lilla mini-paviljongen där man fick ducka rejält om man skulle gå in som vuxen. Flottarna där man kan dra sig själv över en damm med hjälp av ett rep var en rolig grej. De minns jag att V och C gillade redan förra gången vi var här. Nu ville de knappt gå därifrån. 

Det var riktigt svårt att få alla tre barnen att sova på kvällen återigen. Marius jätteprotesterade och de andra var så väldigt vakna, trots att alla borde varit jättetrötta. Men när de väl somnat så skickade jag ett sms till Annette (deras stuga låg en bit bort från vår) och så satt vi och kvällsfikade och småpratade under en fantastisk rosa himmel.

Fortsättning följer...




kommentarer
av: Linda M. i Borlänge

Jag blir lite rörd Emma av dina inlägg. Det är så mycket kärlek och trygghet i din familj och alla omkring er. Det är inspirerande att läsa om.
Alla fina äventyr som barnen får vara med om <3

Minns hur mycket jag *älskade* Ronja när jag var i Claudias ålder, men otroligt rädd för Bröderna Lejonhjärta.

Glad Midsommar på er alla =)

2015-06-19 @ 04:11:33

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0