December -16, del ett

December började med att en liten tomtenisse flyttade in i väggen hemma hos oss. Han trollade dit en liten dörr och började skriva brev som han la i en liten mini-brevlåda. Barnen var riktigt förtjusta, och det blev ett mysigt tillskott i julkänslan under hela månaden. En av de första dagarna satt jag hos Spillevinken en kväll under Kulturnatten och ritade kurbits på julkulor. Och så skulle vi ha firat Sinterklaas, men sjukdom i familjen gjorde att det fick skjutas på. Istället blev det årets första pepparkaksbak hemma hos mormor för mig och barnen. När vi kom hem så överaskades vi av en liten säck med paket och en lapp från Zwarte Piet. Han hade hört att vi inte kunde fira, så han lämnade av lite paket ändå hos oss. Lyckan hos barnen!



Efter en ovanligt vintrig julmarknad, bara jag och Annette, och små steg mot mera jul, blev det så ett ordentligt Sinterklaas-firande när alla blivit friska. Som vanligt hemma hos oma och opa och tillsammans med Frank och Karro. Same procedure as every year. Vi har det allt bra fint som har de här extra holländska traditionerna som ingen annan här har!



Så blev det dags för en numera befäst tradition - min och Annettes årliga julresa till Göteborg, gammalmormor och jul på Liseberg, ihop med barnen. Och i år fick alla tre följa med, till Marius glädje! Jag och barnen åkte tåg själva ner och mötte upp med Annette i Göteborg. Gammalmormor har sedan förra året hunnit flytta till äldreboende så vi kunde inte sova hos henne, utan bodde på vandrarhem istället vid Stigbergsliden vilket fungerade det med. Men vi var så klart hos mormor/gammalmormor en del ändå, fikade och julfixade. Och så följde hon med en sväng på Liseberg som hon brukar, så trevligt så. Och vi hann klämma in nästan allt vi tänkt oss den här gången tror jag, och hade en riktigt trevlig liten resa. Det var bara hemresan som blev riktigt jobbig, men mer om det senare. Först, massor av skoj, massor av bilder. =)

 
December fortsätter en annan dag...

 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0