Halloweenfest

Ja i år blev det halloweenfest. Jag har varit ganska skeptisk till Halloween i några år, och tyckt att det tar över för mycket från den fina svenska Allhelgonatraditionen. Men jag har långsamt svängt, och nu tycker jag det är lite mysigt. Det ger flera sidor av samma högtid, en chans att minnas de som inte finns längre, samtidigt ett ljusets firande när vi går in i den mörka delen av året. Jag tycker nog det är ganska schysst. Men inget trick or treat, där går gränsen. I alla fall så hade vi en liten halloweenfest, dvs vi träffades några vänner och lagade god mat och hade det allmänt trevligt. Valfri utklädning (en eloge till krabban Tobbe!) och lite lagom stämning med ljuslyktor och några spindelnät (en smula läskigt kan det allt vara). Och Vincent fick rosa horn och lekte kossa (Mamma Mu är en favorit). Här följer en rad bilder, och sedan är det dags för sängen för min del. Tidig dag imorgon, och en småbarnsmamma måste sova sin skönhetssömn.


Jag testade att fota med den externa blixten. Det blir inte lika mysigt som att fota utan blixt, men en fördel är att man ser vilka korten föreställer, wehej. Kamerans inbyggda blixt använder jag aldrig, men när jag får studsa ljuset så kan jag nog lära mig gilla den här. Inga mästarfoton alltså, men en bit på vägen mot lite mer blixtkunskap. Vincent hämtade som vanligt filmen med Nijntje och gjorde sitt bästa för att trycka in den i dvd-spelaren (dvs han lyfter hela dvd-delen och lägger skivan mellan förstärkaren och dvd:n). Så vi fick snällt rätta in oss i barnprogramsledet.


Förrätten bestod av smarriga ostknotor, från ett recept jag sparat sedan låg-mellanstadietiden. Då hittade jag det i en underbart barnslig kok-mm-bok som jag bara inte kan komma ihåg vad den heter. Jag skulle bli helt lycklig om jag hittade den någon stans en dag... Huvudrätten var spagetti med kyckling-champinjon-gryta, och till efterrätt blev det cheescake med blåbär. Yummie! Och uj vad mätt man var. Vincent lyckades för övrigt lägga handen rakt i cheescaken, därav det något speciella utseendet:



Sovdags (utan skällande fejkhund, hipp hipp hurraa!!! - en annan intressant historia), på återseende!
/Emma

kommentarer
av: gammalmormor Maj-Britt

tisdagkväll den 3 nov! Hej Emma! Så roligt att se hur ni hade det när ni hade Halloween-festen,det ser trevligt ut och vilken smaskig tårta du har gjort och trevligt med Vincents hand mitt upp i tårtan tycker jag var lite roligt!

Kram från gammalmormor i Göteborg!

2009-11-03 @ 23:57:09
av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Alltid trevligt med fest och av bilderna att döma ser ni ut att ha haft roligt...=) Och förresten - jag är rätt sugen på din cheesecake? Finns receptet att tillgå?



Angående byxorna så är det ju såklart me&I=) Och de är alldeles alldeles ljuvliga (de kom nu i oktober). Så nu varvas endast orange grodbyxorna med dessa molnbyxor. Perfekta att ha under vinteroverallen då det inte blir något glapp mellan tröjan och byxorna. Me like!

2009-11-06 @ 18:15:36
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
av: Emma

Eva: Jag lovar att lägga upp receptet, men det blev för sent idag för att rota reda på det. Men den som väntar på något gott... =)

2009-11-09 @ 22:34:12
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Catarina

Hej!

Boken du tänker på heter Häxkonster för praktiskt bruk, av Malcolm Bird. Helt underbar! Den är slut hos leverantör men har du tur kan du hitta den på något antikvariat eller Tradera, det gjorde jag :)
http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=59792

2012-10-31 @ 08:54:03

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0