3 juni 2010 kl 08.38 föddes den finaste flickan i världen

För precis en vecka sedan, förra onsdagen, gick jag omkring med lite småvärkar hela dagen. Jag var inte en säker på att det var det det var, bara att det kändes mer än de vanliga sammandragningarna. Annette kom förbi och fixade god lunch åt mig och och henne som vi åt på balkongen i solen, innan vi åkte upp till dagis tillsammans och hämtade Vincent.

Jag småpackade lite i BB-väskan under dagen, bara ifall att, och laddade kamerabatteriet. På kvällen la vi oss vid halv tio och då blev värkarna regelbundna, med 10-15 min emellan. Låg kvar i två timmar men kunde inte sova, sedan satte jag mig i soffan med datorn i knät och klockade värkar, 4-7 min emellan nu och kändes allt mer.

När klockan var tre hade jag hunnit väcka Pieter, förvarna förlossningen, ta ett bad och ringa in mina föräldrar till barnvakter åt den sovande Vincent. Annette körde upp oss till nya tillfälliga förlossningen och vi tog hissen upp. Fem och en halv timme senare, med hjälp av bad, TENS, lustgas och värmekuddar, föddes vår lilla tjej. 08.38 var klockan när Claudia kom till världen precis på beräknat datum. En mycket punktlig liten bebis. 4340 g tung och 51 cm lång, lite mindre en storebror alltså.

Claudia 8 minuter gammal...



Det var väldigt fullt på förlossningsavdelningen så vi var själva mycket, men det var mest skönt. Vi hade bra hjälp när vi väl behövde det. Fick vänta länge på fikabrickan efteråt, men då hade vi den lilla tjejen hos oss så tiden gick fort.

Claudia 1 timme gammal, hos pappa...


Claudia 2 timmar gammal, hos mamma...



Även på BB var det fullt, eller snarare överfullt. Vi fick en extraplats mitt i ett rum som annars rymmer tre sängar. Vi fick varken draperi att dra för, något riktigt bord, hyllor eller skåp, lampa eller larmknapp. Men det kändes inte särskilt jobbigt ändå. Jag var pigg och trivdes rätt bra där i mitten, och så är man väl lite mer rutinerad när det är andra barnet och tar det mer som det kommer. På morgonen kom det kort till avdelningen, från gammalmormor! Det var väldigt trevligt att få lite firande till BB, eftersom ingen fick hälsa på (det är besöksförbud efter svininfluensan).

Jag är glad att vi fick en riktig BB-upplevelse förra gången. Nu ville kändes det bra att stanna ett dygn, men sedan ville jag hem. Allt var bra med Claudia också, hon åt bra och var frisk och pigg. Pieter och Vincent kom och hämtade mig och lillasyster på fredag eftermiddag. Vi möttes i korridoren utanför BB. På grund av besöksförbudet fick de inte komma in till sängen, vilket var lite tråkigt - att Vincent inte fick komma in hela vägen, se lillasyster ligga i sin plastbytta till säng och hämta hem oss ända från rummet. Men korridoren fungerade bra det med. Vincent var så glad och nyfiken och upprymd. Klappade försiktigt på sin syster, konstaterade att hon hade ögon, öron, kinder, panna... precis som han. Pekade på henne och på sig. Och så skulle han hjälpa till att bära bilbarnstolen. Sötaste storebror i hela världen!

Vincent hämtar hem sin syster från BB...



På kvällen kom alla mor- och farföräldrar, och Emanuel som chansat och åkt till Falun ifall vi skulle hinna hem innan han måste tillbaka till Stockholm. Vi åt tårta och drack kaffe, åt holländska muisjes (rosa för flicka), drack alkoholfri champagne, rökte cigarr (herrarna bara) och firade ordentligt. Både Vincent och Claudia fick en hel hög med presenter. Det känns hur bra som helst att ha så omtänksamma och glada och intresserade föräldrar som jag och Pieter har. Våra barn har det bra!

Blommor från oma & opa och från gammalmormor...



Nu har det snart gått en vecka sedan hon föddes, lilla Claudia. Och vi håller som bäst på att lära känna varandra och anpassa oss till den nya vardagen.

kommentarer
av: isabelle annonsbladet

Grattis till lilla Claudia! Va fint du skriver Emma! Blir alldeles tårögd.. tänk snart är det min tur!:) Lycka till med allting!

Kram Isabelle

2010-06-09 @ 18:47:17
av: Emma

Tack Isabelle! Vad kul att du skriver, jag undrade hur det gick för dig. Börjar det bli tungt? När är det du ska ha? Massor av lycka till till dig också!

2010-06-09 @ 21:10:59
av: Sandra och Molly

Underbara bilder och vad stolt Vincent ser ut när han hämta hem lillasyster. Jag blir förskräckt av att läsa att de ännu inte fått upp draperier mellan sängarna med tanke på att vi låg där för två veckor sedan och då sa de att dem var på väg. Och jag känner igen det där med fjärde sängen i ett rum så var det även när vi låg där, sååå trångt och jobbigt eftersom draperierna saknades. Skönt ändå att ni tog det med ro. Hoppas allt går bra där hemma! =)

2010-06-09 @ 22:19:47
URL: http://surrovich.blogg.se/
av: Emma

Sandra: Jo då de hade fått upp draperier! -för de andra sängarna. Fast eftersom jag hade extrasängen så fanns liksom inget annat än en säng för mig. Det innebar iaf att de andra kunde dra för sina draperier och så hade jag liksom resten av rummet till mig. =)) Det mesta på BB verkade hyfsat klart även om en hel del fortfarande fanns att fixa. T ex hade de fortfarande inget bebisbad installerat, och webbismaskinen fanns inte heller (tråkigt ju!)

2010-06-09 @ 23:05:38
av: Ros-Marie

Stort Grattis till er fina dotter Claudia, underbart namn förresten!:-)



Vad strong du var som klarade det så länge hemma innan ni åkte till BB.



Med vänliga hälsningar

Ros-Marie m familj

(Det var vi som tänkte beställa Elfsborgs/Postentårta i april/maj, du kanske minns oss? Förlåt att vi ej hörde av oss igen om det, men det blev en annan tårta istället. Hoppas du ej hade hunnit göra ev skisser eller köpt in ingredienser redan då??)

2010-07-29 @ 12:51:54
av: Emma H

Hej Ros-Marie! Tack! Visst är namnet fint, jag älskar det. Fast ändå tar det tid att vänja sig vid att kalla ett barn för ett namn tycker jag. Kändes likadant med Vincent. Men nu är hon och förblir Claudia. =) Ja det är ju skönt att vara hemma så länge som möjligt, men de kändes nästan som jag kunde varit hemma lite till. Fast eftersom vi behövde ringa in barnvakt så var det rätt bra tid vi åkte ändå.



Just det, ni funderade på tårta. Nej jag har inte förberett något, alltid bäst att vänta tills jag verkligen får in beställningar. =)

2010-08-02 @ 23:24:15
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0