Husvisning och nybyggartankar

Idag har vi varit på en husvisning. Kändes inget speciellt. Ett helt ok hus, fullt fungerande, men inget mer än så. Lite tråkigt område (Haraldsbo) på lite tråkigt avstånd från stan. Inget extra med huset heller. Bara precis det vi behöver men inte mer. Tja. Vi traskade ut från visningen och kände inte så mycket.

Men på lördag är det dags för en riktigt spännande visning, i Järlinden! Egentligen två, men det ena huset känns mycket mer möjligt än det andra. Är bara lite orolig för att jag ska bli avskräckt om det är väldigt många på visningen. Jag har en tendens att ge upp redan innan jag går in. Vill helst gå på privat visning så att jag slipper en massa folk som gör huset lite dimmigare.

Jag sneglar annars lite på nybyggen igen. Vi har väl lite gett upp de tankarna eftersom prislappen blir för hög. Samtidigt är driftskostnader och underhåll troligtvis lägre än i ett "gammalt" hus, så det där med kostnad är verkligen inte lätt. Tanken nu cirkulerar kring hus med oinredd övervåning. En tomt här i stan ligger på ca 300.000:-. Frågan är hur man får ett vettigt hus som vi kan bo i på en gång men ändå har större potential. ...till ett pris vi klarar av NU.

Efter att ha vidgat mina bygga-hus-vyer lite så har jag bland annat spana in dessa två: Sleipner från Älvsbyhus och Villa Kvick från Björklidenhus. Kanske tål att tänkas på en vända till. Så länge det finns tre sovrum, ett kök, ett vardagsrum och (minst) ett badrum + möjlighet till mer yta så kanske det är tillräckligt.

...om vi nu inte slår till på ett Järlindenhus på lördag. Chansen är väl inte jättestor (mycket med tanke på mängden husletare här i stan) men den existerar.

kommentarer
av: Sigrid

Ja alltså.. innan har jag bara tittat på nybygge på samma sätt som om man tittar på ett stort arkitektritat hus på hemnet typ. Men om man tänker efter.. man behöver inte renovera badrum, kök, byta tak, byta fönster, gamla elradiatorer, varmvattenberedare, pannor osv och det springer iväg med många hundra tusen där! Så jag ska kika lite nogrannare nu! I karlstad kostar det ung 500 000 med tomt, ska kolla upp om den är färdigställd då eller om man måste betala för el, vatten, ev sprängning och så då.. spännande!

2011-02-18 @ 10:06:13
URL: http://sigrida.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0