Fasterapport

Dag tre av fastan i princip avklarad och det går fint. Visserligen har jag fuskat liiitelite, ätit ett par ostskivor och en liten minibit av falukorven som barnen fick till lunch. Ett hörn på en knaperstekt bacon vid middagen också. Men ja, det är små smakbitar av ljuvlighet kan jag meddela, oj vad mat är gooood när man inte ätit något på ett tag.

Jag överlever på het buljong, kardemummakaffe med rätt mycket laktosfri mjölk, kannor med te, och så några halva glas laktosfri fil ibland, med ingefära eller kanel. Ja och fruktvatten! Smaksätter en kanna vatten med ett par bitar apelsin eller äpple eller gurka, yum! Laktosfritt innebär förresten bort med mjölksockret, vilket gör det mer ok än vanlig mjölk & fil.

Funderar som bäst på hur jag går till väga på fredag, efter de här fem dagarnas fasta. Måste börja lite försiktigt, och borde göra det på något sätt som ökar ämnesomsättningen. Dvs kanske ett ägg på morgonen och sparsamt med mat i slutet av dagen. Någon som har något tips?

Idag har jag och barnen varit på badhuset med morfar på förmiddagen och lekt med Signe och Molly på eftermiddagen. Och rörmokaren har varit här! Och ja, mina fördomar om hantverkare och föraningar om allt som kan gå fel när de är i farten kan ju anses rätt så besvarade även om vi inte råkat ut för några riktiga katastrofer än. Men mer om det senare...

kommentarer
av: Tova

Protein och grönsaker är bra för ämnesomsättningen. Försök äta så oprocessad mat som möjligt, dvs helst inte påläggskött, korv och rökt fisk. Ost är bra så länge det är vällagrad hårdost (och skippa lightost, för mycket salt och konserveringsmedel). Tänk på de braiga fetterna. Nötter och avokado är super för de hjälper din kropp att bryta ner oönskade fetter. Man kan göra superenkel nötmjölk själv. Ta en kkp nötter (jag använder oftast cashew eller mandel) och blötlägg över natt ihop med tre dadlar. Häll av vattnet och tillsätt 3 kkp fräscht vatten och en nypa salt. Kör i en mixer ett tag. Mandelmjölk behöver silas genom ett saftfilter, det som blir över kan du antingen baka med, eller blanda med jungfruolja och kryddor som dip och/eller pålägg. Cashewmjölk behöver inte silas.

Jag använder nötmjölker i olika varianter av pannkakor och i smoothies. Bra smoothie, med lågt GI, är nötmjölk, banan, frysta bär och lite juice.

Och bra "godis" är bitar av banan och avokado. Låter mysko, smakar gott utan att vara jättesött.



Och just det, HEJA EMMA! Du klarar det!!

2012-01-04 @ 11:34:54
URL: http://intolerantwife.blogspot.com
av: Emma H

Du är guld värd, Tova, TACK! =) Måste försöka spara ditt inlägg någonstans. =) En hel del saker där jag inte visste, även om jag i princip har koll på att nötter, avokado och ost är ok, och att man ska äta så "rent" som möjligt. Fast det här gav mig lite mer verktyg för att avgöra vad jag ska äta och inte.



Ett problem jag har är att när jag har nötter som snacks så kan jag äta myyyycket nötter. Jag griper liksom om mina goda halmstrån och frossar i dem. Måste försöka ändra den vanan nu.

2012-01-05 @ 00:00:55
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: Tova

Äta mycket nötter är inte nödvändigtvis ett problem men då får du inte äta något socker alls och dra ner på all annan fett... Bara att välja :-)

Ta osaltade nötter, de är lättare att sluta äta efter ett tag. Eller nötter med skal så du måste jobba för att komma in i dem.

Laga all mat själv, istället för halvfabrikat och takeaways. Då vet du vad som kommer i. Och, om du fixar efter fastan, försök ett par veckor utan något socker alls.

Det finns inte en diet som fungerar för alla, man måste hitta det som fungerar för en själv. Ekonomi, familjesituation, smak, eventuella allergier, allt sånt spelar roll. Men grundiden är ändå att äta rätt och att motionera.

De säger att man ska få upp flåset om man vill gå ner och det fungerar på en del. Andra svarar bättre på att styrketräna, faktiskt. Att jogga 25 minuter bränner kalorier medans du joggar. Men starka muskler bränner kalorier även när du inte tränar dem, muskelmassa ökar helt enkelt ämnesomsättningen.

2012-01-05 @ 18:58:57
URL: http://intolerantwife.blogspot.com
av: Emma H

Det där tycker jag är så svårt, att även när man äter nyttiga saker (som nötter) så måste man begränsa sig. Begränsning är en av mina största utmaningar.



Jag kör helt sockerfritt hela januari! Nolltolerans! Sedan kommer jag tillåta mig något enstaka undantag men måste bestämma precis hur det ska fungera innan jag är där. Troligtvis blir det en dag i veckan när jag får t ex dricka ett glas vin ELLER äta två kakor. Det får inte bli som att jag trycker i mig godsaker på "tillåtet-dagen".



Jag brukar gå på gymmet och då kör jag först 8-10 min uppvärmning på crosstrainer, sedan styrketräning i 30-60 min (beror på hur mycket tid jag har) och efter det 15-20 min crosstrainer igen. Jag har också lärt mig att styrketräningen drar igång förbränningen.

2012-01-06 @ 00:20:23
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0