Firande på finlandsfärjan

Min pappa Lasse fyller snart 75, så han bjöd med barn och barnbarn på en tur till Helsingfors. Vädret var helt kanon (vi har haft tur på alla våra resor i sommar!), så jag pustade ut, för sjögång är inte min grej riktigt. Havet var kav lugnt. Vi körde bil på morgonen, och rastade på medhavda mackor i solen och värmen på en rastplats nära Uppsala. Väl framme i Stockholm parkerade vi hemma hos Emanuel och slog följe med honom och Oskar på t-banan till Slussen and beyond. Vid båten hittade vi Annette och Lasse och fick våra biljetter, och så var det bara att kliva på, dela upp oss på våra hytter, och sedan mötas upp vid middagsbuffén en trappa ner.

Det var härligt uppe på högsta däck! Stora ytor att ränna runt, och fin utsikt åt alla håll när vi passerade genom Stockholms djupa skärgård. Efter buffémiddag som start på resan så var det fint att avsluta med solnedgången ute. Där hängde vi kvar länge innan mörkret la sig och vi kröp in i våra små hytter. Nästa morgon åt vi fin champagnefrukost som start på firardagen för Lasse. Så mycket gott, och t o m prinsesstårta fanns det. Vilken frukost! Inga pannkakor dock, som var det enda Claudia ville ha. Efter frukosten packade vi ihop det vi skulle ha med under dagen, och hann också gå ut och titta på när vi anlände Helsingfors. Passerade Sveaborgs fästning och svängde in mot hamnen. Sedan var det dags att gå i land och traska mot spårvagnen som skulle ta oss till akvariet SeaLife.

Eftersom vårt gäng bestod av alla möjliga åldrar så kändes SeaLife som ett väldigt passande utflyktsmål. Vi såg pirayor och clownfiskar, hajar och rockor, bläckfisk, maneter, och olika stadier av hajbebisar. Något av det roligaste var en liten kupol man kunde kika upp i inuti ett akvarium, och vinka till de som stod utanför. Allting blev förvrängt genom det runda glaset, så de på andra sidan blev jättesmå.

Väl utanför sken solen. Vi satt mitt i tivolit som akvariet ligger inom gränserna för och väntade in varandra. Fick hälsat på både Minecraftfigurer (åh Vincents inlevelse!) och Nalle Puh (Oskars favorit just nu), innan vi åkte in mot centrum igen. Köpte glass och strosade på esplanaden i riktning mot hamnen. Mot slutet delade vi upp oss och några kikade in i saluhallen, några satt och vilade, några gick på marknaden, och några gick rätt direkt mot båten. Vincent var urtrött på att gå så hans humör gjorde att vi ganska snart gick mot båten.

De sista bilderna här är från morgonen innan vi gick i land i Finland (tror jag), och ovanför en bunt matbilder från både den fina champagnefrukosten (med prinsesstårta och allt!) och från den riktit goda middagen på kvällen när vi firade Lasse. Efterrättsbuffén där alltså, mh mh. Sist på kvällen möttes vi upp i Annette och Lasses hytt (med fönster föröver) och kvällsfikade och Lasse fick några paket (en väldigt fin fotobok om Lasse, som Patrik satt ihop, bl a) och vi hade allmänt trevligt.

Måltiderna fungerade rätt bra, trots att våra tre barn har mycket spring i benen och trots att Claudia knappt ville äta något (men det är som vanligt). Kusin Melvin tyckte det var jättekul att gå runt med småttingarna Marius och Oskar, det var kul. Ibland önskade jag mig att få byta småtting dock, för Oskar kunde sitta nästan hur länge som helst och leka med en enda liten bil (en polisbil som vi hade med till Marius eg.), medan Marius helst ville fara runt precis överallt. Lekrummet var toppen också, där trivdes alla barnen.

Det blev lite shoppat också, lite lagom. De två små slickepottarna köpte jag och barnen redan första kvällen på båten när Claudia förälskat sig i den sista som fanns kvar med Lilla My. Armbande är från marknaden i Helsingfors - det i ljust trä köpte jag med tanke på Formexmässan jag skulle på. Och det ovanpå ville Claudia så gärna ha. Ja hon är bra på att verkligen verkligen vilja haaa saker, och oftast lyckas man stå emot, men inte alltid... De fyra muminkopparna var kul, jag hade planerat att köpa antingen koppar eller glas och glas fanns inte så då fick det bli dessa. Den rosa var dubbelt så dyr som de andra visade det sig, så det var inte riktigt enligt plan, men så kan det gå. Kul att ha lite Finland med hem också. Och nu finns även bilderna samlade här.

Tack alla som var med på resan, det var väldans trevligt! Gör vi gärna om.