Påsk påskepåsk påsk

Här kommer påskens öden och äventyr. Vi börjar med påskandet. Claudia och Marius hade påskfest på dagis på onsdagen så då var de utklädda första gången. Två små påskkärringar lämnade jag av då. Vincent hade sin påskiga dag på skolan på skärtorsdagen, och ville vara påskgubbe. När de kom hem på torsdagen sminkade jag om hela trion. Vincent ville vara vithårig gubbe, och Marius ville också vara gubbe. Dessutom kom Emanuel över med sina pojkar (de hälsade på hela påskhelgen), och Oskar fick sig lite röda kinder och fräknar medan Johannes sov bort hela tillställningen. Vi mötte upp med några kompisar/grannar och så drog vi iväg på påskrunda. (Hur många gånger lyckades jag klämma in ordet "påsk" där?). Efter påskandet firade vi Emanuel som fyllde år dagen före, med god mat och några paket hemma hos föräldrarna.


Långfredagen jobbade Pieter, men jag och alla kidsen var lediga. Vi hakade på Lasse, Emanuel och Oskar till Lugnet, där vi tillbringade fyra fina timmar. Det var inte så mycket folk, och vi drog runt mellan de olika poolerna och relaxen. Bubbelpoolen var trevlig, bebispoolen poppis hos de minsta, mellanpoolen gillade alla, och vi var dessutom i den stora basängen länge i två omgångar, först bara jag och de stora barnen, sedan allihop. Vad kul det var! Första gången som jag varit så länge i det djupa med de stora. Vincent simmar ju själv nu, även om man vill hålla ett öga på honom hela tiden ändå. Och Claudia tog sig runt mest på egen hand med hjälp av en liten flytande hård grej hon hittade. Jag har aldrig sett en sån tidigare, men det var himla smidigt. Hon kunde hålla i den och få flythjälp medan hon plaskade runt. Picknick med kaffe lyckades vi dessutom få med oss så det blev lunch inne på relaxen. Mycket trevligt. Sedan körde vi hemåt och de två små barnen... somnade inte alls som planerat. Nåja. Int behöver man sova bara för att man är trött. =)


Så blev det påskafton som tillbringades hemma hos Annette och Lasse med äggfärgning och påsklunch som vi brukar. Vi passade på att fota kusinerna också, när de var samlade och finklädda allihop. Och så blev det gullefjunföreställning av mormor/farmor. 


På Påskdagen gick vi upp till oma & opa för äggletning i trädgården, och brunch istället för den vanliga frukosten. Det var trevligt, mycket möjligt att traditionen har ändrats till brunch/lunch nu. Frank och Karro åkte från Fagerberget, så de har en bit att ta sig. Barnen spanade efter ägg genom fönstren innan de blev utsläppta, och vips var alla femton hittade.


Tänk att det blev mest soligt också, trots att prognoserna sagt mulet och regn. Det var riktig vårkänsla i luften. Till sist måste jag ju visa en liten jämförelse, för jag kan som vanligt inte låta bli. Alla mina tre barn i samma blå manchesterhängslebyxor på påskafton - 2010, 2012 och 2016:


Glad påsk från oss! Nu blir det nog vår tror jag allt. Imorgon är det första april.

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0