Brödbak

Jag blev så sugen på nybakt hembakt bröd idag, så det blev lite knådande på kvällen efter att Vincent somnat och Pieter gått iväg på nattskift. Här kommer receptet på mitt bröd, enligt önskemål!





Emmas bröd
Det här grundreceptet kommer från min mamma, och jag tycker det blir supergott. Jag improviserar lite med vad och hur mycket jag har i, men klart är att det ska ner lite grova grejer och inte bara vetemjöl i degen.


ingredienser:
(2 bröd)

5 dl vatten eller mjölk
50 g jäst
1-2 tsk salt
ca 13 dl mjöl (inkl. gryn, frön mm)


baka:

- Smula ner jästen i en bunke.
Ljumma vätskan till fingertemperatur.
Häll lite över jästen, rör om.

- Häll i resten av vätskan + mjöl och salt.
Rör i den tyngsta sortens mjöl först.
Rör inte för mycket mellan varven!

- Jäs 30 min.

- Mjöla bakbordet.
Knåda med små lätta tag.

- Dela degen i två delar.
Lägg på plåt och jäs 30 min till.

- Grädda i 224 grader
ca 30 min.


Tips på saker att ha i:

Jag brukar ta ca hälften vetemjöl, och fördelar sedan lite lagom mängder av sådant jag har hemma, t ex fiberhavregryn, kruskakli, rågmjöl, grahamsmjöl, krossat & helt linfrö, solrosfrön, pumpakärnor m.m.


kommentarer
av: Cissi

Är det väldigt nog att man gräddar i just 224 grader ;-)



Ser mycket smaskigt ut!

2012-04-02 @ 20:20:30
URL: http://varldenssotasteida.wordpress.com

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0