En tvååring i familjen!


I lördags fyllde Vincent två år! Vi började firandet på morgonen med födelsedagsfrukost tillsammans och paket från oss, gammelfaster och gammalmormor. Nu har Vincent verkligen förstått tjusningen i paket och tyckte det var jättekul att få öppna och hitta roliga grejer i dem.

På förmiddagen pysslade vi klart hemma, röjde lite och jag gjorde små Totoro-figurer att ha på kakorna jag bakat. Tårtan gjorde jag klart kvällen innan. Den föreställde Blixten McQueen - en röd racerbil från den animerade Disney/Pixarfilmen "Bilar" som Vincent älskar. "Bilar" och "Totoro" (en tecknad japansk film från 80-talet) är de två favoritfilmerna. Han har visserligen inte sett så många filmer, men sätter vi på en som han tycker är tråkig så säger han det och tillägger t ex "De hääär va inte Totooojo!".

Efter middagsvilan var det kalasdags. Klockan två började vi och det vällde in trevliga vänner och familjemedlemmar i den ballongpyntade lägenheten. Vincent var ett under av glädje under hela kalaset. Alltid svårt att veta hur han ska reagera på nya/ovana situationer, men det gick hur bra som helst att ha så mycket folk hemma. Det bidrog nog att han fick en massa paket såklart, och att hans kära mor- och farföräldrar var där, och polaren Saga. Och att mamma bakat "Bisten Kiiim-tåååta" dessutom.



Vincent öppnade glatt alla fina paket och lekte med dem tills vi tvingade honom att öppna nästa, haha. Tack alla för ett riktigt ordentligt firande av vår goa tvååring Vincent!

Idag måndag har jag och Vincent haft en riktigt härlig dag. Det var underbart soligt vårigt väder och vi var i en lekpark länge där Vincent sprang runt och jag växlade mellan att vara med honom och att sitta på en bänk brevid och titta på. Sedan lunchade vi tillsammans, jag och lillkillen, på Cafe Vi3 i stan. Vi delade på en lasagne, lite gurka och bröd som lunchtillbehör, och en jättekanelbulle. Det var helt toppen! Nu på kvällen har jag varit på fotokurs, vi var ute vid Slussen och Roxnäs för att fota vatten i rörelse och solnedgång. Roligt!

Nu sovdags så jag orkar upp imorgon för att cykla Vincent till dagis och mig själv till jobbet. Var ett tag sedan vi var på våra respektive arbetsplatser nu, jag och Vimse, eftersom han varit sjuk och jag vabbade hela förra veckan. Hur ska man orka sig upp?

/Emma

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0