Julaftons morgon

Vi har skapat oss rätt trevliga jultraditioner sedan vi bildade familj. Natten till julafton sover vi alltid över hos mina föräldrar. Dagen innan går vi dit på förmiddagen och så ägnar vi dagen åt julpyssel - klä gran, göra julgodis, städa det sista, förbereda julmat. Vi brukar försöka få till att lacka julklappar på kvällen också, men det lyckas/hinner vi med kanske vartannat år. Inte i år. Sedan somnar vi fyllda av julstämning.

På julaftonsmorgonen tassade mormor in till oss med en fladdrande lykta, och fick med sig Vincent i tomteluva för att tassa vidare och väcka morfar och morbror Emanuel (min bror, that is). Med tindrande... eh, sömndruckna ögon masade vi oss ner för trappan och bänkade oss för julfrukost bland levande ljus, tindrande julgran, gott te, traditionella sandbakelser, och så några morgonpaket, som vanligt levererade av julbocken. Mys! Det enda vi saknade var gammalmormor, men du får komma och fira jul med oss nästa år istället! Och så kommer de här små gullungarna och hälsar på dig om några månader:

Vår början på julaftonen är så skön, så mysig i morgonmörkret och bästa starten på dagen. Fortsättning följer... =)

kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

Onsdagkväll den 29dec.! Oh, så härligt att få se och läsa om er traditionella Julaftonsmorgon som har varit en tradition i familjen sen många år och som ni nu fortsärrer med! Det är den absolut finaste början på Julfirandet!

Ja visst, nästa år kommer jag och är med er för att fira Julhelgen och då skall jag inte halka omkull och skada mig som hände i år och hindrade mig från att komma till er!

Nu önskar jag hela familjen ett Gott Nytt År och en stor kram från Gammalmormor som så gärna hade velat vara hos er på Jul!

2010-12-29 @ 23:05:49
URL: http://sitamoia.blogg.se/
av: evelinah

åh, vilken underbar tradition! låter verkligen sådär mysigt och "familjigt" som man vill ha det på julen :-) härliga bilder som alltid!



gott nytt år på er, från oss :-)kraam

2010-12-31 @ 22:19:02
URL: http://eveheda.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0