Gamla mönster för barnkläder

Jag har ju min nya sy-barnkläder-hobby (som inte hunnit längre sedan de tre första plaggen, än). Det har både min mamma och min faster Eva uppmärksammat, och av dem har jag fått gamla mönster som de använde när deras barn (jag bland annat) var små. Riktigt roligt! Jag hoppas få tid att ge mig hän åt något snyggt 70- eller 80-talsmönster snart. Det kliar faktiskt lite i fingrarna!



De här ovan har jag fått av min faster, och de som följer nedan är från min mamma (pärmen innehåller utklippta mönster):



Visst blir man inspirerad! Det finns en hel del bra råd i böckerna också. Sytips blir knappast omoderna, och även om de flesta mönstren är just det så har nog varvet slutits rätt bra nu och de har blivit moderna igen. Det är en salig mix just nu av olika stilar, från alla möjliga årtionden (och århundraden). Klädstilen är väldigt bred och tillåtande, kanske framförallt för barnkläder.

Svårare är det att hitta en klänning som jag kan ha på mig på mammabloggalan i maj. Allt i affärerna är bara laxfärgat och osmickrande för figuren. Vet inte hur jag ska lösa den här nöten... Sy något åt mig själv kanske? Fast DET känns som ett för stort projekt. Vet inte ens var jag skulle börja.

kommentarer
av: Mikaela

Vilka underbara mönster! dregglar en aning. Jag köpte en ny mönsterbok för någon vecka sedan men har inte haft tid... Men gu va jag längtar nu i att få gotta i fina tyger och mönster!!


namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0