Och så cyklar han.

Idag har Vincent lärt sig cykla! När jag kom hem från jobbet så hade vi en stund innan maten var klar och då frågade jag om Vincent ville cykla på sin stora blå cykel (i motsats till hans lilla röda springcykel) och det ville han. Så jag höll i honom och sa åt honom att trampa och vips cyklade han iväg. Balansen har han med sig från springcykeln (som är en helt kanonbra uppfinning!)



Vi var på gården utanför oss och den lutar lite svagt. I uppförslutet gick det inte men nerför hur lätt som helst. Han svängde runt och bromsade t om. Svårare var att komma upp på cykeln själv, alltså ta första tramptaget. Tror vi ska öva lite mer innan barmarkssäsongen är över. Han är för stor för den lilla röda så efter vintern kommer det vara den här som gäller bara. Då är det bra om han lärt känna den lite redan nu.



Jag har känt i några dagar att jag vill se om han kan cykla, det har liksom hängt i luften. Hur han "suuusar ner för backen" (som han säger själv) med sin springcykel och håller balansen trots att den har blivit för liten, de små hjulen vinglar och hans knän är uppemot magen för att de inte ska släpa i backen. Det var helt enkelt dags att ta fram den "riktiga" nu.



Vincent är 3 år och 4 månader. Ganska tidigt att lära sig cykla, men jag skyller det verkligen på springcykeln. Jag tror att många barn i kan cykla riktigt bra tidigt tack vare springcyklarnas ankomst (de kanske har funnits länge men jag har märkt en stooor ökning av dem sedan Vincent fick sin på sin tvåårsdag). Desto svårare om de bara cyklat på trehjulingar och med stödhjul innan. Det är så klart inget självändamål i att cykla tidigt, fast jag kan inte låta bli att tycka det är roligt. Så länge barnet gillar det. Och det gör han. Och eftersom han ändå vuxit ur springcykeln så är det här nästa steg.

Har en ganska händelselös film på Claudia också, bara för att hon ska få vara med på ett hörn. Så, jag ger er Claudia i sandlådan:



Sedan blev det ombyte och tvättning av barnen, min mamma kom, vi åt middag (korv och rotmos), Pieter och min pappa åkte iväg mot Säterdalen för country jam session, jag och Annette lekte med barnen, sedan nattade vi dem (jag Vimse och Annette Claudis), och så satte vi oss i soffan med en kanna te och pratade. Trevlig kväll.

kommentarer
av: Sofia

Så häftigt! Lily har precis blivit intresserad av sin springcykel som hon fick förra året och på bara några dagar ser man vilken balans hon har fått.



Hon ville också ta bort stödhjulen igår på sin blå cykel (hon har likadan som Vincent), men hon hade samma bekymmer att starta själv och jag skickade inte iväg henne då jag tror att hon behöver öva lite till på springcykeln. Men man vet aldrig om hon kanske lyckas trampa iväg en bit innan vintern!



Jag ser absolut inget fel med att låta barn testa saker "för tidigt". Tycker de att nåt är roligt ska man väl fortsätta utmana dem lite, tycker jag!

2011-08-26 @ 09:35:35
URL: http://sofiafranzen.blogg.se/
av: Niklas

Coooolt! Det blir definitivt en springcykel för min son, så han tränar in rätt balans direkt..

2011-11-11 @ 14:14:14
URL: http://www.aswellas.se/springcykel/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0