Trädgårdsfixardag

För precis en månad sedan, 9 maj, hade vi en riktig fixardag på tomten. Flyttade massor med grus från framsidan till baksidan, planterade vit syrénhäck längs båda staketlängderna, och satte humle närmast huset (där det även kom upp spaljéer någon vecka senare), satte en rosa luktpion i hörnet bakom trädet, och planterade jordgubbar i en stor kruka. Claudia var ivrig medhjälpare ett litet tag, medan Vincent provflög plastpåsen som växterna transporterats i.


På den här månaden har en hel del hänt, syrénerna är fulla med blad, humlen är på väg uppåt väggarna - den ena på väg att återhämta sig efter att jag råkat bryta av den. Luktpionen växte men blev även den avbruten när Fiona trasslade in sitt koppel i den, men en liten bit finns kvar så vi får se om jag köper en ny eller låter den stackars lilla kvisten kämpa på själv. Sittplatsen på baksidan har vi inte hunnit göra mer med, men där ska läggas någon typ av plattor, ev. blir det schiffer. Och för att fortsätta oturen i trädgården så har båda mina små bärbuskar som jag tog som sticklingar från mina föräldrar och drev fram rötter och sedan planterade förra året - också dött - den ena blev massakrerad av gräsklipparen och den andra mystiskt avbruten (kanske Fiona även det, eller om något barn sprungit över den). Jag ska driva upp nya sticklingar, skam den som ger sig. Även om jag gärna skulle ha lite trädgårdsflyt framöver.

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0