Skid-VM i Falun är invigt!

Nu är det igång... Skid-VM! Såå häftigt att ha det här i Falun, det liksom känns i luften. Hela stan är i feststämning. Igår kväll var jag, Pieter, Vincent och Claudia på invigningen på Lugnet (medan Marius fick vara hos mormor och morfar, och sova borta själv för första gången!). Barnen var väl inte så roade direkt, speciellt inte Vincent som mest ville hem. Fast de rockigare musikinslagen gick hem, och ljusspelen. Kanske fyrverkerierna också, även om de var lite för högljudda. Skönt att vi cyklade dit också. Bara att stuva in kidsen i cykelvagnen (som Pieter fick dra, hehe) efteråt och rulla hem ner för alla backar. 

 
Idag var det dags för första tävlingarna, sprinten. Jag, Vincent och Claudia tog bussen upp till Lugnet (Marius fick vara ännu lite mer hos mormor och morfar). Redan på första bussen träffade vi en av Claudias dagiskompisar, så vi slog följer och det var kul för barnen att ha en polare på plats. De tyckte det var rätt kul i början, men tröttnade ganska snabbt. Tur då att kompisen hade ett spel med sig som de turades om med. Svårt att se skidåkarna ordentligt för barnen, men jag försökte turas om att lyfta dem så de skulle få lite bättre överblick. Och så gäller det att ha bra med muta med i form av russin, nötter, choklad, tuggummi osv. Jag tyckte det var himla kul att komma dit, och barnen gillade nog stämningen. Det blev rätt många timmar, men de höll sig för det mesta vid gott mod. Vi mellansnackade på varmkorv (efter en lååång kö), och köpte lite mer snacks. Allt för att hålla ångan uppe.


Och vad spännande det blev, och silver till Stina Nilsson! Såå kul!!! Innan vi tog bussen hem så hängde vi lite i Vattenfalls tält/hus. Där kunde man värma/torka sina skor en stund, rita, och ta kort på sig så det såg ut som att man hoppade backhoppning. Sånt gillar man. Bjällror fick vi också.

 
Nu hoppas jag på fler svenska medaljer, så tar jag nog med mig kidsen ner till stan på medaljceremoni någon kväll isåfall. Imorgon kväll kanske vi kikar på lite backhoppning, för det ville Vincent väldigt gärna. Och på lördag ska jag gå själv på skiathlon, kommer bli jätteskönt, haha.




kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0