Höstveckor

Oktober blev november. Vardagen trampar på. Veckor helger. Stressiga vardagsmornar, massor av dimma och gula löv som blev grått och mörkt. Vi har haft mycket sol, men november kom med regnstänk. Jag har jobbat mest med företaget, lite på dagis. Föräldralediga fredagar och jag är trött. Marius är rolig. Han är så klok nu, och så envis. Tycker han är lika stor som syskonen. Claudia pratar för fullt hemma igen, det är otroligt skönt. Hon är sitt vanliga envisa flamsiga sjungande jag här hemma. Inte med någon annan, men nu är hoppet mycket större igen. Hon är djupt inne i princessperioden, älskar allt rosa, lila, gulligt och fint. Vincent växlar mellan så väldigt klok och eftertänksam, och spralligt barnslig. Han läser jättebra, läxorna han börjat få hem är för lätta för hans smak. Han älskar minecraft. Jag vill få mer egentid med honom. Med alla barnen, men Vincent känns allra viktigast. Vi får ett helt annat samtal när det bara är han och jag. Och jag har tid och ork för honom. Det vill jag ha.



Idag (14/11) sa Marius "momo" (mormor), tror det var första gången. Vi hade just försökt få honom att säga pappa (det har hänt enstaka gånger bara) när Annette plingade på dörren och jag ha "nu kommer mormor" varpå Marius sprang mot trappen och ropade "momo!" Och ett till första, i morse kissade Marius på pottan för första gången. Han vill sätta sig lite då och då, oftast på toan men ibland på pottan. Har inte gjort något än, men idag lyckades han. Roligt att han börjat öva av egen vilja. Idag har också Sinterklaas kommit med ångbåten till Holland, vilket vi såg på tv. Och vi har satt första skon för året. Och igår var det sprängattentat i Paris och det är flyktingkatastrofer i världen, och allt sånt är hemskt, men jag vill bara fokusera på det som är nära. Familjen, barnen, tecknandet, livet. Snart kommer nog snön.
 

kommentarer

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0