Bildlöst

Idag kommer ett litet mitt-i-veckan-inlägg, helt utan bilder. Varför då? Jo, för jag sitter på jobbet (ajabaja) och imorgon sticker vi till Göteborg. Då blir det ingen uppdatering på hela helgen, men desto mer roligt att se fram emot på måndag. Pieter har plockat upp resväskor åt mig och jag har sagt åt honom att börja på en packlista med Vincent-grejer. Får se om han lytt. Hur som helst så står det packning på schemat ikväll. Jag har inte förberett någonting, men ska försöka vara effektiv samtidigt som jag inte glömmer något. Låter det realistiskt? =) Annette har i alla fall fixat lite matsäck till resan, och gammalmormor bjuder på middag när vi kommer fram så det kommer gå så bra så. Största funderingen är fortfarande hur vi ska lyckas roa Vinnepinnen på ett tåg i sex timmar. Tur att vi byter i Örebro och har lunchpaus där, ombyte = bra för psyket.

Sint Nikolaas närmar sig. 5 december firar vi det egentligen (jag och den holländska klanen), men i år blir det en vecka innan. Det innebär att jag ska försöka mig på lite Sinterklaasshopping i Göteborg. Kanske lyckas julshoppa en aning också om jag har tur, även om "strosa i butiker" inte är helt lätt med vildingen Vincent i släptåg. Får se vad jag lyckas med.

Vincent pratar massor nu, härmar det mesta man säger och ploppar ur sig nya ord mest hela tiden. Han kan även säga "gammamomo" så jag hoppas han visar upp sina konster när vi kommer imorgon! Häromdagen var favoritordet "Nasse Nej" som är en karaktär i ett barnprogram vi såg den morgonen. Han ploppade ur sig "Nasse Nej" lite då och då under dagen och fnissade. En favoritlek är "Bygga ego" alltså bygga med lego (duplo), och det är populärt att "koja bygga". Får han tråkigt vill han titta på "Nejshe" (=Nijntje/Miffy) på tv eller lyssna på "Enni en Bett" (=Ernie en Bert) på skiva. Han vill ofta "Aies kama" eller "Aies puss" (= krama och pussa vår mindre förtjusta katt Aries), och klättrar som vanligt mest hela tiden, på soffor och soffbord, dansar och snurrar och säger "heeeej uppe" (härmar vårt "hej där uppe"). Snurra heter "nuja" och är kanonkul. Om han ska borsta tänderna kan han säga "Mamma tandboss...te... osså" (= mamma också borsta tänderna, eller där är mammas tandborste också). Han anstränger sig verkligen för att få långa krångliga ord rätt. Märker han att han inte lyckas säga ett ord så kan han försöka igen och ta det långsamt över den svåra biten. Fascinerande att höra!

Jag skulle kunna hålla på en halv evighet, men det är kul att skriva ner i alla fall några typiska Vincent-fraser. Han är bra på att kombinera ord nu, slänger sig med allt fler treordsmeningar, och kan lägga in mer abstrakta ord. Ett ord han har svårt med är "vänta". Han kan säga det men är accepterar inte riktigt innebörden. Det lär dröja innan han lär sig det ordentligt, haha.

Nu ska jag jobba klart så att jag får åka hem och packa någon gång. Pieter har fixat kycklingsallad, det kommer sitta fint efter dagens 10-timmarspass.

Håll utkik efter en mahognyrödhårig liten kille och hans mamma, mormor och gammalmormor om du befinner dig i Göteborg i helgen!


Hörs och ses!
/Emma

kommentarer
av: Lina

Va duktig han är på att prata Vincent, så himla kul när det äntligen börjar komma lite meningar också (gör inte Elicia mer än enstaka gånger).

O hoppas ni får en kul helg i gbg med!



Kramis Lina (alias Lillfisen på VMB)

2009-11-11 @ 20:05:29
URL: http://chamallow.babyblogg.se
av: Icka

Wohooo! Är allt jag kan säga.



Det är löjligt vad lika våra killar är. Ska bli så himla kul att se dom ihop på lördag. Om det går som förut så drar dom iväg och leker lite...

Ses snart!

2009-11-11 @ 20:42:08
URL: http://blog.olicka.se

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0