fullt upp och lite förvirrad

Jag har datorfria helgen nu för tiden. Det är välbehövligt och riktigt skönt. Fast jag måste ju logga in mig på måndagskvällar (måndagar är mina söndagar eftersom jag inte jobbar då) för att uppdatera bloggen och kika igenom mejl och facebook lite snabbt inför arbetsveckan.

Vi har gjort en massa saker de senaste dagarna, men jag har fotat ovanligt lite. Jag minns knappt vad vi har gjort ens. Pieter har jobbat, och Emanuel befinner sig i Falun för tillfället (medan Nina arbetsreser i München). Det betyder att jag och Vincent umgåtts mycket med familjen. De har ätit pizza hos oss en kväll, nästa dag var vi dit för lunch med nybakt bröd, och ytterligare nästa dag var det middagsdags i Slätta. Och idag har jag och lillkillen träffat Emanuel (eller "Mobbo Manel" som Vincent säger) på stan för lunch.

Dessutom har Marilou (Vincents farmor/oma) fyllt år och Vince + Pieter har varit där och firat i lördags. Samtidigt som de käkade äppelkaka (tack för biten jag fick med mig hem, lika kanongott som alltid!) så gjorde jag mig i ordning för fest med jobbet. Över hundra personer samlades i den stora konferenslokalen vid gruvan och åt och dansade till ett riktigt bra liveband - allt inramat av temat ROCK, wohoo! Och man behöver dansa emellanåt, det är allt för länge mellan gångerna. Jag hade riktigt roligt!

Nu ikväll har jag varit på fotokursen för näst sista gången. Det stod stillebenfoto på schemat, och vi har fotat äpplen och apelsiner, och så ett litet jularrangemang komplett med stjärnlins (så att ljusen får sådana där klassiska strålar åt alla håll). Nästa gång blir sista gången, lite sorgligt nästan för vi är ett riktigt trevligt gäng på tio tjejer. Får försöka hålla lite kontakt även senare så att vi kan fortsätta inspirera varandra.

Nu väntar två långa jobbdagar för mig, sedan hoppar vi (jag, Vincent & mamma/mormor Annette) på tåget ner mot Göteborg. Där ska vi hälsa på och umgås med gammalmormor Maj-Britt. Vi ska höstmysa och bland annat strosa runt på Liseberg som just öppnar sin julmarknad bland tindrande ljusklädda träd. Jag ska äta kanderat äpple, dricka glögg och köpa med marsipangrisar från Bräutigams, så det så! Och så ska vi träffa några mamma-vänner med barn, det blir också roligt.

Jag har som sagt fotat ytterst lite på sistone, men här kommer ändå tre fångade ögonblick - Vincent läser saga med sin mormor när vi var på middag hos dem. Och så den nya mössan som jag önskar jag hade stickat själv men som är köpt på Indiska. Och sist fotat från vårt kontorsfönster, Vincent med morbror och mormor väntar på bussen mot Slätta nu ikväll. De lånade med Vincent en stund och bakade bröd tillsammans. Mys!



Måste förresten bara nämna en väldigt konstig grej som Vincent fått för sig. När jag börjar sjunga "Gubben Noak, Gubben Noak var en hedersman, när han skulle äääta tappa han potäääta..." (hrm, vet inte om jag kan den så bra) så börjar den underbara lilla killen att gråta. Läppen darrar och det kommer tårar och han är otröstlig för ett ögonblick. Jag förstår inte riktigt vad det är som händer, för han blir verkligen ledsen på riktigt. Första gången sjöng jag låten när Vincent låg på skötborde häromdagen, andra gången var idag och han lekte och var glad. Jag var ju tvungen att testa om det var en engångsföreteelse eller om han verkligen blir så störtledsen av just den låten. Det blir han. Vad är det han hör? Vad är det som är så hemskt? En sak är säker, den sången sjungs aldrig mer här hemma. Stackars sötplutt.

Jaha, nu kom Aries och ställde sig mellan mig och datorn. Det betyder "dags att gå och lägga sig". Hon dyker alltid upp just när jag suttit liiite för länge vid datorn. Yes lilla katt, jag ska sova nu.

God natt och på återseende!
/Emma

kommentarer
av: Gammalmormor Maj-Britt

måndagkväll den 9 mov! Hej Emma! Vad roligt att få läsa vad ni har haft för er nu när Emanuel har varit och hälsat på och ni har varit i Slätta och ätit lunch bl.a. det låter så mysigt tycker jag! Vilken härlig mössa Vincent har fått!!! Välkomna till Göteborg på torsdag, det skall verkligen bli trevligt att träffa er,det var ett tag sedan! Kramar från Gammalmormor i Göteborg!

2009-11-09 @ 22:56:50
URL: http://sitamoia.blogg.se/

namn:
spara mig

mejl:


blogg:


kommentar:

trackback
RSS 2.0